Jag skulle behöva få ut en vattenpost till trädgårdsslang cirka 50 meter från vattencentralen.
Vi kommer att ha tillgång till grävmaskin och tänkte att jag ska passa på att gräva ner lämpligt rör, men vet inte riktigt vad som är lättast.

Jag vill gärna slippa de grova hårda svarta pvc-rören, eftersom de verkar vara så bökiga att jobba med. Var inne ett tag på att dra "gul elslang", och sedan dra en vanlig vattenslang i den. Är det en väldigt korkad idé?
 
Har ni tillgång till grävmaskin så orkar den nog att dra ut slangen. Ska ni ha något som håller måååånga år så finns bara den svarta. Vadå bökig? försök jobba med en kulvert som är 10 cm i dia. Då är en 32:a rena barnleken.

Protte
 
Det kanske är lika bra att satsa på PEM på en gång. Men det kommer anslutas till 22 mm kopparrör, så då är det väl inte mycket mening att köra 32 mm PEM?

Får/bör man ha dolda/nergrävda rörkopplingar?
 
ja ner med pem slang det blir bra det!det finns ju slangar som är 50 m om du vill slippa skarvar i mark,men visst går det ju bra att skarva om man vill.
 
chrille112 skrev:
Det kanske är lika bra att satsa på PEM på en gång. Men det kommer anslutas till 22 mm kopparrör, så då är det väl inte mycket mening att köra 32 mm PEM?

Får/bör man ha dolda/nergrävda rörkopplingar?
20 eller 25 PEM räcker. Vattenpostens dimension bestämmer.
Visst får du har nergrävda kopplingar. PRK eller enklare plastkopplingar håller en evighet nere i myllan. Däremot skall du göra övergången mellan koppar och PEM ovan mark och helst inomhus,
 
Jag tänkte sätta vattenposten på ett ouppvärmt poolhus, så tyvärr blir antagligen inte kopplingarna inomhus. Tror du att jag behöver tänka om?
Funderar på en sådan här kran: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1113

Anledningen till att jag inte väljer en vanlig vattenutkastare är att jag då först måste gå in med PEM i poolhuset, konvertera till koppar och sedan ansluta inifrån. Med ovan kran kan jag ansluta PEM ganska direkt till kranen.

Jag är osäker på hur jag ska lösa dränering... måste jag tömma hela PEM-slangen, eller håller röret om vattnet fryser i den?
 
PEM håller att frysa men inte kranen i poolhuset så kranen måste du ta bort eller ta isär om den ska hålla.

Protte
 
Då kanske det är en vanlig utkastare man ska ha endå, för de har väl automatisk tömning?
Det blir lite onödigt dyrt bara...

Hur skulle ni ha löst mitt problem?
 
Tror inte att innerdelen av utkastaren tål frysning. En utkastare är en kran som sitter inne med ventiler som tömmer röret genom väggen. En vanlig enkel billig kran är nog bättre och skulle man glömma den så den fryser sönder så blir man inte ruinerad.

Kommer röret att börja i en källare så kan man ha en avstängning och dränering i källare och en kulventil i poolhuset. En öppen kulkran har ingen innestängd vattenvolym och kan inte frysa sönder.

Protte
 
Var idag på K-rauta och kollade lite olika PEM-slangar. Visst är vanlig trädgårdsslang 16 mm? Då är väl 20 mm PEM rätt onödigt, eller har jag missat något?
 
Du får lägre tryckfall i en 20mm PEM kontra 16. Det är ju ändå 50meter du skall dra den. Inget att snåla på.
 
Aha, okej. Finns det någon anledning att gå upp till 25, eller ska jag stanna vid 20?
 
Hemmakatten
20 borde väl räcka. Jag har en tillfällig "vanlig" trädgårdsslang ca 80 m lång med diameter 16mm. Det räcker alldeles utmärkt även om man märker att det blir lite tryckfall.

Skall ta trädgårdsvatten från sjön i framtiden. Där har vi en 40 mm PEM nedgrävd. Men den sträckan är 200 meter lång (och stor höjdskillnad) och blir med två tappställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.