Har kollat efter testresultat på pelletseldning i CTC 265 B -73, men inte hittat något.
ÄFAB hade nån gammal test med tre olika brännare. De testades i bl.a. i CTC total och
CTC 1100.Är det någon av dessa som går att jämföra testresultaten med 265:an?
 
H
Naturligtvis testade dom inte den kanske vanligaste pannan vid den tiden.

CTC Total är helt värdelös för pelletseldning och i jämförelse är CTC 265 mycket bättre eftersom i 265 så finns det ytor som kan ta upp värmen i röken.
CTC 1100 är en högeffektiv oljepanna med en verkningsgrad som kan jämföras med riktiga pelletspannor.

De här testerna ska man ta med en nypa salt. CTC 1100 visar upp toppresultat. Ändå påstår man att den är direkt olämplig för pelletseldning.

ÄFAB får ekonomiska bidrag av panntillverkarna och då blir testresultatet därefter. Italienska Combifire och östrerrikiska Viessman vurmar man för medan Thermia Biomatic inte ens omnämns. Min slutsats är att ÄFAB testerna inte är opartiska utan resultaten styrs av de bidrag som ÄFAB för tillfället får.
 
Snabba utförliga svar som vanligt. Finns det nån test någonstans på 265:an? Och hur många kW beöver jag som el-back upp till hus 95m2+95m2 källare från 1973 10 cm väggisolering?
 
holmertz skrev:
Italienska Combifire och östrerrikiska Viessman vurmar man för medan Thermia Biomatic inte ens omnämns. Min slutsats är att ÄFAB testerna inte är opartiska utan resultaten styrs av de bidrag som ÄFAB för tillfället får.
Inte riktigt sant, Thermia Biomatic är en panna som fått mycket positiva omdömen av ÄFAB.
Detta var troligen medans de betalade ÄFAB för tester.

Att man "vurmar "för Combifire beror nog på att det är en bra panna och det är den panna som SP använder i alla tester av pelletsbrännare och vid P-märkning av dessa.

Men att ÄFAB är partiska är inget snack om. I synnerhet märks det vid resonemang mellan bioenergi och andra energislag, då blir deras argument och resonemang på dagisnivå.
 
Ved? skrev:
Snabba utförliga svar som vanligt. Finns det nån test någonstans på 265:an? Och hur många kW beöver jag som el-back upp till hus 95m2+95m2 källare från 1973 10 cm väggisolering?
6 kw duger gott och väl, med 9kw är det lyxigt och 13 kw är overkill.
 
Man bör inte köra brännaren på mer än ca 12 kW i en 265:a men att räkna med mer än 70% årsverkningsgrad ska man inte göra, Moderna pannor typ Bomatic har en årsverkningsgrad på 85%..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.