Precis som överskriften antyder, så har jag problem med att få rent kaklet efter fogning...
Har följt tillverkarens anvisningar ang. svamp med rent vatten och upprepat detta ett antal gånger samt putsat med trassel, men så fort väggarna är torra så ser man att plattorna är flammiga :'(

Vad göra?
 
Om det verkligen är fog som ligger kvar så finns det speciellt rengöringsmedel hos kakel handlarna. Det är något i stil med saltsyra som fräter bort fogmaterialet. Gäller att följa anvisningarna så att man inte skadar den faktiska fogen.

beroende på vad du har för plattor så kanske man skall prova det på en lös platta först. är det vanliga glaserade plattor så är det säkert bara att köra.
 
  • Gilla
Päzzan
  • Laddar…
Hade samma problem efter fogning. Köpte en flaska vanlig ättiksprit i mataffaären som jag tog på trasa och polerade av plattorna med.

// Snozzi
 
Tacka Allers veckotidning för att husmodersknepen fortfarande existerar ;D

Funkade finfint med ättikssprit.... men det luktar som om badrummet varit använt i flera år utan städning :p
 
  • Gilla
CPHB
  • Laddar…
Man kan också ta en vanlig svamp med grön baksida och gnida lite försiktigt med den gröna sidan tillsammans med såpvatten, det funkade för mig!
 
När man fogar kakel tvättar och rengör man dem en stund efter fogningen och ser till att fogarna blir snygga. Man fogar ung. 2 kvadratm. i gången så rengör man. När allt sedan har torkat är det bara att putsa med en torr trasa. OBS torr trasa. Då blir det rent och snyggt. Det dammar lite så använd mask.
 
saltsyra funkar fint.. kör inte 100% får du fin dimma i rummet plus kan det ta för mycket på fogarna
 
...och glöm inte att blöta fogarna ordentligt innan du syrar.
 
Snigel skrev:
Man kan också ta en vanlig svamp med grön baksida och gnida lite försiktigt med den gröna sidan tillsammans med såpvatten, det funkade för mig!
Gröna svampen... Ta det försiktigt, den repar. Om du inte har vileda's svamp. Ta annars en "vit" skrursvamp. Den repar inte. Kakel kan/bör jämställas med porslin....
Testa med den gröna svampen på en aluminiumkastrull..... Det skall du INTE uttsätta ditt nya fina kakel för. ;)
 
Använd inte saltsyra, den är för stark och obehaglig att hantera. Utspädd fosforsyra är bättre att använda. Glöm inte att fogen måste vara vattendränkt innan, sedan appliceras syralösningen på kakel eller klinker. Använd handskar och skyddsglasögon. Skölj efteråt med mycket vatten.
 
Jag hade samma problem. På Svenska kakel lurade de på på mig Fogrent för 140 :-. Rena skiten. Det löste inget trots 2 försök. Dagen efter köpte jag en påse citronsyra i matbutiken av märket Eldorado, 15:-. Blandade 1/4 del med 1 liter vatten och sprejade ut på golvet efter att jag blött ner alla fogar med rent vatten. Jag lät det verka i 5 min och skrubbade allt noga med rotborste, sedan skölja med rent vatten.

Helt perfekt resultat och alla fogar blev jämna i färgen och fogen försvann på mina granitplattor. Billigt och lätt.:D
 
Min "kaklare" sa... Att han använder gul isolering för att ta bort dammet. Uhu tänkte jag. Men... ja har lite liggande, och ja testade.
Kanonresultat. Glasullen slipar lite, men inte så det skadar kaklet. Samtidigt... det suger upp dammet nåt så in i ******. Det som sitter fast efteråt har jag ingen aning om, men innan, när det är tort och dammet skall bort.... Glasull (isolering) fukar inte bara bra, det funkar underbart.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
A Argorat skrev:
Tacka Allers veckotidning för att husmodersknepen fortfarande existerar ;D

Funkade finfint med ättikssprit.... men det luktar som om badrummet varit använt i flera år utan städning :p

Fungerade finfint för mig med. Ett sånt bra forum vi har. Tack Tack
 
  • Gilla
a06sebne
  • Laddar…
Fast det ska ju nämnas att får man problem med att det sitter fast så har man troligen väntat för länge innan man tvättade från första början...........Gör man det ganska tidigt och ordentligt så ska man inte behöva nå mirakelmedel eller isolering. Jag efterpolerar med vanliga frottehanddukar, det tycker jag fungerar problemfritt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.