M
Peter_K skrev:
Jag har blandat all min betong och flytspackel med en vanlig Skil 500w med variabelt varvtal. Går lite trögt ibland och då får man öka varvet lite, kan vara bra att stå utomhus då :)

Har haft den maskinen i minst 5 år och ännu har den inte brunnit upp.
Klart det går att blanda med en vanlig hyfsat bra borrmaskin, som kan snurra i lämpligt varvtal. Bara SBS, i kombination med fel val av verktyg, om den brinner upp, eller rasar på annat sätt. Själv har jag aldrig lyckats få sönder en borrmaskin, utan dom som lämnat in, har gjort det bara nån dag eller vecka efter inköpet.
Å det tillskriver jag tillverkningsfel eller materialfel hos maskinen, nåt som de flesta säkert råkat ut för...

magentis
 
hur många 100 ton gäller det ;) jag har alltid blandat med borr det enda som man ska tänka på att ha en så lågvarrvig som möjligt
 
Jag har själv blandat hundratals liter betong/fix/fog och spackel med en 199:- borrhammare från Ica Maxi utan protester från maskinen. (Power Super eller liknande).
Den har bara en hastighet men den verkar lagom snabb för att köra vispen, den största nackdelen är oljudet, den lever om någonting kopiöst.
 
Har också blandat med en 'vanlig' borrmaskin, inga problem.
Jag har tagit lite i taget för att få en jämn massa.
Har även utnyttjat en riktig blandare (Festool) och det är en väldig skillnad.
Allt beror på hur mycket man ska blanda.
 
måste bara slå ett slag för biltemas 2 växlade power maskin,går även att köra djävulska hålsågar med,om man har starka handleder så klart.
för den är grymt stark.
 
Köpte en Blackline 200kr från öb som fungerar till det mesta. Borra hål snabbt,slipa rost med borste, borra i tegelvägg, blanda fog, bruk och cement. Borra i sten med skräpborr slutade med ett borr vinklat i 90grader(hade nog gått bättre med kvalitetsborr) Luktar lite bränt när man blandar bruk men fungerar fortfarande efter tre år. Ingen maskin jag rekommenderar då jag helst köper kvalite själv men för "skräpjobb" duger skräp bra.
 
Nu har jag flyspacklat klar. Blandade 75 kg i tre omgångar med en gammal borrmaskin 500 W från Biltema. Det skvätte rätt bra och luktade lite bränt när jag slirade på kopplingen, men det gick och jag tror maskinen överlevde. Men det är tur för maskinen att man inte gör detta så ofta :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.