W
Nåt som är enkelt å gott är att grilla tomater i folie, skär bara 2 snitt i toppen som ett kryss, salta å kläa in i folie å sen på grillen.
Bananer i bacon är lätt det med å gott, skär bananen i lagom stora bitar 3-4 cm å vira runt bacon, å på grillen, smidigast om du lägger en bit folie på grillen då.
 
Fast när jag stod i kön så blickade jag sketpiskt på amatöreltändaren och blev fundersam hur tusan jag ska placera denna raka pryl ner i en klotgrill, för poängen är väl att man ska bädda ner den i kolet... törs man böja en sådan eller blir det en sprakande kortsluting då, haha...

INTE böja. Gör en liten hög med briketter och lägg tändaren på denna. Lägg lite briketter ovanpå. Sätt i sladden och vänta 15-20 min. bred ut briketterna och vänta ytterliggare ngra minuter innan du börjar grilla. Dom ska ha en grå askfärg + att du ska inte kunna hålla handen 10 cm ovanför dom.

Grilla majs, äpple, karreskivor som du glazar (finns färdigglaze om du inte vill göra egen). Fiskpaket är gott oxå dvs du lägger på ett folie ngra laxbitar, skivor av färskpotatis, tomatbitar, olivolja, salt och örtkryddor. Knyt igen som ett paket. Lägg på grillen 20 minuter. Gör en kall majonäs-örtsås till detta.
 
Jag är väl en sådan barbar i de här sammanhangen att jag anser att fläskkarré är ett utmärkt grillkött. Dock ska man se till att få tag i karré av lite klass, helst köpt direkt på gården och definitivt inte scanmisshandlat.

När det gäller färdigmarinerat så finns det två varianter. Det som är marinerat på fabrik och det som är marinerat i butik. Den senare versionen ska man se upp med om man inte litar på butiken. Har de inte ändrat reglerna (igen) så är det nämligen lovligt att ta tex en karré dagen innan den bli datumutgången och marinera den. Nu har vi förädlat karrén till en ny produkt och därmed får vi sätta nytt datum på den. Det behöver iofs inte betyda nått det heller om köttet hanteras väl men vi närmar oss riskzonen.
 
Thomas59
Strunta i alla typer av färdigmarinerat. I 9 fall av 10 är det bara ett sätt för butikerna att prångla ut undermåligt kött till alldeles för höga priser eller förresten, strunta i marinad. Det lägger sig bara utanpå köttet och ett mimimum tränger in i köttet. Enda resultatet är sannorlikt att du har en kladdig köttbit där marinaden droppar mer på briketterna och börjar brinna. Värmen förstör sedan kryddorna i marinaden och resultatet blir mediokert.

Kör med glaze (som i stort är detsamma som marinad) istället. Du kan köpa färdig men det är lätt att göra själv.

Om du envisas med marinad så se i alla fall till att torka av köttet innan du lägger det på grillen. Jag påstår inte att marinader är fullständigt värdelösa och de facto används det även av riktiga kockar som borde veta bättre. Fd landslagskocken Jan Boris Möller, som brukar veta vad han pratar om säger i Aftonbladet:

Citat:
– Köttet smakar inte mer för att det legat i marinad i timmar. Det går lika bra att pensla på marinad eller tillföra kryddor i efterhand, säger kocken Jan Boris Möller. Marinaden lyckas aldrig tränga in i köttet.

Därmed tar han död på en av alla matmyter som finns. Köttet blir inte heller mörare av att ligga i en påse med vätska.

– En höna som slaktas när den är 82 veckor kan aldrig bli lika mör som en fyra veckor gammal kyckling. Oavsett knepen, säger Möller.


Det finns så många myter kring matlagning men det mesta är inte sant. Att man kan stänga in köttsafterna i en köttbit genom att bryna köttet på hög värme i början av stekningen är en vanlig åsikt som tyvärr inte är sann. Det ger dock en trevlig stekyta/färg på köttbiten som sedan kan färdigstekas på lägre värme så rent praktisk så är det rätt men det påverkar inte saftigheten.

Ett klassisk misstag är att inte låta köttet vila efter stekning (eller egentligen all form av tillagning). Längre vila ju större köttbit du har. Hela bitar från halvkilot och uppåt kan med fördel få vila upp till 20 minuter, väl inlindad i ungsfolie (flera lager) för vi vill ju inte att köttet ska bli kallt. Dels sker en fortsatt tillagning under vilan och dels så binds köttssafterna så köttet blir saftigare. Har du stektermometer (funkar bra i klotgrill) så tar du ut köttet då det är några grader kvar till den önskade temeperaturen och låter det vila i folie till rätt temp är uppnådd.

Tror du mig inte så testa med en hemlagad rostbiff i ugnen. Ta ut den när den uppnått rätt temp och sätt omedelbart kniven i den och börja skiva. Stockholms blodbad är vad du får. Låt den vila i folie i 20 minuter istället och du har en underbar perfekt tillagad köttbit som inte släpper någon köttsaft alls.

Revbenssjäll är goda att grilla och billiga. Koka köttet innan. Du ska koka tills köttet nästan trillar av, med lite smaksättning i kokvattnet. Sen tar du upp revbenssjällen. Låter den vila ett tag och slänger dem på grillen. Då du fått fin färg på dem kan du pensla på en god hemlagad barbequglaze. Fantastiskt gott.

Är du i Stockholm så bör du besöka någon av Texas Longhorn Restaurangerna, företrädesvis den på Fleminggatan. Allt är gott men du måste testa deras baby spare ribs. Tar du tag i revbenet ramlar köttet av av sig självt. Snacka med kockarna och hälsa från mina hundar Dogge och Molly. Dom var stammisar där innan vi flyttade till landet. Glöm inte att köpa med dig några flaskor av deras underbara grillsåser. Finns även i vissa butiker.

Då jag ändå håller på kan jag väl lika bra påstå att av alla tänkbara sätt att tillaga mat så är nog grillning det sämsta. Du får aldrig samma kontroll som i en ugn, i en stekpanna eller i ett kok. Jo kött kan faktiskt kokas och gott blir det.

Mysighetsfaktorn vid grillning är dock oslagbar så därför grillar jag i stort sett varje dag under sommaren och ofta på vintern. Har en gasolgrill och det är egentligen inget vidare men det blir bökigt med klotgrillen om man ska grilla varje dag.

Köp en baksten. Finns att beställa från Hablingbo delikatess. Det är en höjdare om du har gasolgrill. In med stenen på ena sidan och kräma på i 45 minuter så den blir riktigt varm.

Sen kan du göra pizza och baka i gasolgrillen med pizza/bakstenen. Resulttatet blir den bästa hemlagade pizza du någonsin ätit och bröd som smakar som stenugnsbakat. Testade tom med den färdiga pizzadegen som man köper i butik och rullar ut. Blev otroligt gott. Glöm inte att osten ska på direkt på såsen och sen fyllningen. Ett tjockt ostlager på toppen av pizzan är BIG No No!. Kolla hur pizzabagarna på lokala pizzahaket gör, Sen kan du ju alltid tillaga mat direkt på stenen vid bordet när den är uppvärmd. Har du varit i Åre och käkat täljstensbiff vet du vad jag menar.
 
Redigerat:
Detta med grillning verkar vara en hel vetenskap, och många som har sina egna ritualer......

Kan någon förklara detta med lockets funktion vid grillning? (många av inläggen ovan innehåller råd om locket av och locket på.) Har alltid trott att lockets funktion var att det inte ska regna in i grillen när man inte använder den. Det finns ju också klotgrillar som säljs utan lock och de grillar ju lika bra ........

För övrigt håller jag med om att en elektrisk grilltändare är så mycket bättre än tändvätska. Inte minst av hänsyn till grannarna som slipper tändvätskeoset! Med en elektrisk grilltändare behöver du inga kemiska produkter över huvudtaget. Endast en lång förlängningssladd och lite tålamod.
 
Redigerat:
Thomas59
Sommartorparn skrev:
Detta med grillning verkar vara en hel vetenskap, och många som har sina egna ritualer......

Kan någon förklara detta med lockets funktion vid grillning? (många av inläggen ovan innehåller råd om locket av och locket på.) Har alltid trott att lockets funktion var att det inte ska regna in i grillen när man inte använder den. Det finns ju också klotgrillar som säljs utan lock och de grillar ju lika bra ........

För övrigt håller jag med om att en elektrisk grilltändare är så mycket bättre än tändvätska. Inte minst av hänsyn till grannarna som slipper tändvätskeoset! Med en elektrisk grilltändare behöver du inga kemiska produkter över huvudtaget. Endast en lång förlängningssladd och lite tålamod.
Jo så är det nog. Blir man bara nöjd så kan man ju i princip grilla med svetsen. Grillningen handlar ju mycket om "känslan" och "upplevelsen". Grillning som sådant är, i jämförelse med andra mera köksmässiga tillredningstekniker, inte speciellt bra men som sagt, det är ju mysigt och pappa i familjen får vara lite grillkung. Det är värt en hel del.

Med en klotgrill har du egentligen tre olika uppvärmningsmetoder i en. Direkt strålningsvärme från briketterna som ligger närmast gallret, indirekt strålningsvärme från briketterna som ligger längst ifrån gallret. Det förutsätter ju att du byggt en liten skidbacke av briketterna. Slutligen har du, med locket stäng, i princip en varmluftsugn men det förutsätter att du har alla ventiler öppna. Ventilerna skall INTE användas för att reglera värmen. Ventilerna använder du bara då du ska släcka grillen. Stäng alla ventiler då du grillat klart så slocknar grillen. Du kan sedan tända de gamla briketterna igen då du ska grilla nästa gång.

I första hand reglerar du värmen på varmluftsfunktionen, dvs den generella temperaturen i grillen, med mängden briketter. Sedan skapar du zoner med stark, medelstark och svag strålningsvärmne genom att fördela briketterna som en skidbacke i grillen. Helst ska du fördela briketterna så att en del av grillgallret inte har några briketter under sig för indirekt grillning.

Locket skyddar helt riktigt mot regn men bäst är att ha ett överdrag till grillen.

Grillar utan lock funkar också men du har inte samma variationsmöjligheter som med en grill med lock. Indirekt grillning funkar tex inte alls lika bra eller rent av dåligt.

Allt annat än tändvätska är att rekommendera. Tändvätska ger lätt en petroliumsmak till det grillade om man är oförsiktig. Det vill man ju helst undvika. Eltändare funkar bra och har man inte tillgång till el kan man ta en skorstenständare. Ser ut som en cylinder med hål på sidorna.

Rökspån funkar fint om man gillar lite röksmak på maten. Köp en påse eller ta flisor från äppelträ, al eller hickory. Blötlägg en timme. Ta tredubbel folie och lägg spånen i. Gör ett tillplattat paket av folien och picka hål på ovansidan och lägg direkt på kolen på ena sidan. Viktigt att inte lyfta på locket i tid och otid, då försvinner röken. Du kan även hälla blötlagda spån direkt på grillen. Vedartade kryddväxter, som har som en tunn brun stam, kan du också lägga direkt på glöden.
 
Y
Kan lättsamt berätta att jag vågade mig på mitt första försök

slarv med skidback-tekniken samt brist på verktyg och ständig koll resluterade dock med erfarenheten att bacon - det går ruskigt fort tills det är förkolnat. Eller inte ens förkolnat, det nästan försvann helt som en svart sörja.

Yes yes, sen på med paprika, bananer, tomater på en folie, detta gick då segare iaf.

2 av 4 tunnbröd blev förkolnade också...

Lyckades rädda någon halvrå baconskiva och fick väl till de övriga sådär, men medger att jag mår illa justnu och dricker vatten förfullt. ;)

När jag vandra i butiken så var jag väldigt skeptisk till hur länge köttprodukterna hade legat (förpackningsstämplarna). Samt detta med korv som har typ 45% kött och resten är gud vet vad.... mjaaAAaaa....
-Och folk som säger att det är dyrt att äta ute, ne, jag står på mig det är då fasen billigare det (ifall man är singel).

men men skam den som ger sig. ;)
(eltändarn funka bra iaf)
 
Redigerat:
Måste ju bara komma med bästa majsknepet nu när grillsäsongen är inne, köp majs med blast och skala den inte.
Innan grillning blötlägger man blasten ordentligt, grilla kolvarna på grillen tills blasten är svart, då är majsen helt klar.
Servera med salt och smör.
Underbart enkelt och fantastiskt gott.

Annat värt att nämna är Halloumiost, grilla denna i ett halster
 
Bacon? :D
 
Thomas59
Yrrol skrev:
Kan lättsamt berätta att jag vågade mig på mitt första försök

slarv med skidback-tekniken samt brist på verktyg och ständig koll resluterade dock med erfarenheten att bacon - det går ruskigt fort tills det är förkolnat. Eller inte ens förkolnat, det nästan försvann helt som en svart sörja.

Yes yes, sen på med paprika, bananer, tomater på en folie, detta gick då segare iaf.

2 av 4 tunnbröd blev förkolnade också...

Lyckades rädda någon halvrå bacomskiva och fick väl till de övriga sådär, men medger att jag mår illa justnu och dricker vatten förfullt. ;)

När jag vandra i butiken så var jag väldigt skeptisk till hur länge köttprodukterna hade legat (förpackningsstämplarna). Samt detta med korv som har typ 45% kött och resten är gud vet vad.... mjaaAAaaa....
-Och folk som säger att det är dyrt att äta ute, ne, jag står på mig det är då fasen billigare det (ifall man är singel).

men men skam den som ger sig. ;)
(eltändarn funka bra iaf)
Bacon, tunnbröd, paprika, bananer, tomater. Får man fråga vad det var för maträtt du försökte tillaga:D???

Tycker, av din beskrivning att döma, att det låter som en ganska normal grillafton.

Nu är du redo för lite mer avancerade prylar. Släntra ner till Statoilmacken och köp en rå korv med bröd och be att få ketchup och senap i plastmuggar. Ta med lite servetter också. Kila hem till grillen. Stick in korvbrödet under handtaget på locket så blir brödet varmt medan du grillar.Lägg korven på toppen av skidbacken ca 3 minuter eller så den får grillränder på båda sidor. Rulla över den på andra sidan i grillen (längst ner i skidbacken) och låt korven bli helt varm med indirekt grillning (4 minuter). Locket på utom då du vänder.

Ta korven från grillen och lägg den i det varma brödet som du håller i en servett. Skaka ur lite ketchup och senap ur plastmuggarna och NJUT. Nu förstår du vad grillning handlar om!
 
Bacon, det känbns lite onödigt att tända grillen enbart för o grilla bacon.. men antar att det var det billigaste köttbiten du hittade.. ;)

Mitt tips är:
Ha inte för varmt, med lock på så är det lätt att styra temperaturen lite mer, har inte glöden full syretillförsel så blir det inte alltför varmt.
Om man använder briketter så sätter man på locket och stryper alla ventilationshål, vilket gör att nästa gång man grillar finns det en hel del briketter kvar, och man sparar på nya briketter.
Har man en stor klotgrill så anser jag att det är ett måste att böja till eltändaren, helt omöjligt o lägga kol på den om den inte är plan mot grillens botten.

Jag grillar det mesta, enklast att lyckas med tycker jag är just karré, då det innehåller mycket fett, och gör det svårt att få dem torra. Vänd ofta, så brukar man slippa att få dem brända.

Bacon, jag använder faktiskt det oxå:
Ta kycklingfileer, snitta dem på mitten, och bred någon färskost i snittet. Linda bacon runt kycklingen.
Ha absolut inte för varmt, vänd ofta, se till så att det inte blir brännt.
Baconet krymper under tiden vilket ofta leder till att den kramar åt kycklingtfilen. Har man inte lindat ordentligt så kommer baconet trilla av.

För övrigt så har jag LÄNGE varit en hängiven kolgrillare, men grillar faktiskt mest på gasolgrillen nu. Den som säger att det inte blir lika bra har FEL!!!

För övrigt har jag precis inhandlat en smoker, det kommer bli riktigt intressant o testa långtidsrökning av diverse köttsorter.. :) Blir nog premiär på fredag med röken. :)

Lycka till!!
 
Förresten, vad du än gör, lägg inte eltändaren på marken när grillen är tänd!!
Min sambo var lite fundersam när jag stog o grillade med ena foten i en spann med vatten.. ;)
 
  • IMGP0473.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Nja, berörande eltändaren av ganska rak modell - tror ni inte jag hittade en ganska böjd modell för samma pris i den andra matbutiken idag? suck... Men det gick allt bra, jag fick bara trixa lite så kolet låg rätt. Var ganska generös med tiden, mer än 15min. Passade på att klippa gräset. :)

Och lockade hade jag ofta på fast grillens lufthål var öppna både över och under då någon nämnde att man bara ska stänga när allt ska dö-ut.

Bacon - jamen jag blev ju sugen på baconlindad banan, nu blev det ju inte riktigt så dock. Jag stod och kikade på kyckling men vågade inte då jag inte kommer ihåg hur de ska se ut innan de anses såpass stekta så de inte är farliga.
-Jag har inget kylskåp så fick ta något litet, kan ju inte ta vara på resterna. Tanken var att göra typ en kebabrulle fast med helt annat innehåll då iofs.
Brödet var dock för stelt för att rulla ;)

Ska läsa igenom sen igen vilka kötter det var som var lätta, det tar verkligen emot detta med korv då det är allt möjligt i dem...

Trampa på tändaren, hehe, ja nej jag la den på en domkraft för undvika att lägga den på backen och få en gräsbrand. ;)

Aja, vi alla börjar nånstans. Ska gå ut och lägga gallret i blöta tidningar som tipsades, så får vi se hur rostig den hunnit bli över natten. ;)
 
En bra ide är att göra rent gallret på en gång efter grillning. Vatten, lite diskmedel och en disksvamp är vad som krävs, väntar man till nästa gång man skall grilla så sitter det betydligt värre.
Så länge kyckliging inte är rosa, och att köttsaften är helt klar när du skär i kycklingen, så är den klar.
 
Thomas59
fresve skrev:
En bra ide är att göra rent gallret på en gång efter grillning. Vatten, lite diskmedel och en disksvamp är vad som krävs, väntar man till nästa gång man skall grilla så sitter det betydligt värre.
Så länge kyckliging inte är rosa, och att köttsaften är helt klar när du skär i kycklingen, så är den klar.
Det funkar ju om grillgallret bara har lite fett på men är det ordentligt skitigt och fastbränt funkar det inte alltid med diskborste. Blöta tidningar över och under till nästa morgon så ramlar skiten av som på perfekta revbensspjäll.

OBS! Du måste ta en hel, uppslagen tidning under och en övergallret. Tidningen ska verkligen vara genomblöt. Tryck till lite på tidningen innan du lämnar gallret över natten. OBS!

Fick lära mig detta av en tant på Gotland som vi hyrde stuga av (på hennes tomt) några somrar. Vi var väl inte så noggranna med gallerrengöringen efter grillningen och lämnade grillen som den var, rejält flottig med massa fastbränd mat.

Morgonen efter var grillen rengjord och i grillgallret i nyskick. Bad om ursäkt och sa att det ju inte varit meningen att hon skulle stå i timmar på natten och rengöra vårt grillgaller. Inga problem sa hon. Jag tog bara bort ugnsfolien som jag lagt i grillen och la grillgallret i blöta tidningar igårkväll då ni gått in och sköljde av det i morse. Hennes Statoilgrill var säkert 20 år och gallret var verkligen i nyskick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.