Hejsan!
Bygger en friggebod och vill få in en liten kompakt varmvattenberedare.
Ska bara användas för diskvatten i princip.

Någon som har tips på sådana? Web-länk?

Mvh
//Staffan
 
Kanske den mindre här vara något?
 
Det finns genomströmningsvärmare som alltså värmer vattnet i samma takt de förbrukas. De är ännu mindre och du slipper stå och varmhålla vatten i friggen
 
Här är en annan kompakt modell som säljs på JULA.
 
Är det bra med genomströmningsvärmare? Har bara erfarenhet från sunkiga hostels i Asien där de satt i duschen o det funkade inget vidare..
 
Sent svar, men ändå...
Jag har tre srtycken genomströmningsvärmare. Dom importerades från Österrike på 70-talet och funkar suveränt. Jag har låtit serva dom, det gick på drygt 500kr och då byttes ett av värmeelementen ut.

Det som är viktigt är att du ha bra tryck på vattnet, det behöver inte vara som i storstan, uten en vanlig pump duger fint. En annan sak du ska vara försiktg med är att få in luft i rören, det kan bränna sönder värmeelementet. Enklast löser man det med en strömbrytare. Har du inte använd värmaren på ett tag, så kallkör du den tills luften är borta, sen slår du på strömmen.

- minus:
Ganska dåligt flöde (l/min) på varmvatten
Du kan lätt bränna dig, då det blir riktigt hett
Relativt dyrt i inköp
Kan kräva extra el-dragning och uppsäkring

+ plus:
Ingen kostnad för underhållsvärmning av vatten
Hett vatten kan lätt och snabbt blandas med kallt vatten för dusch, tvätt etc.
Eftersom det är hett, så krävs en liten mängd = liten strömförbrukning i tiden
Enkel lösning, låg servicekostnad

Håller på at renoverar duschrummet och kommer att återmontera värmaren från 70-talet. Skulle jag mot förmodan inte bli nöjd (av någon anledning) så kommer jag att köpa en nyaremodell... men fortfarande genomströmningsvärmare.

Min servades hos Stockholm Elinvest http://www.clage.se
 
Jag vet förståss att dom också säljs på byggvaruhus, men utbudet är mer begränsat där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.