Tjaba

Nu vart det så att vi har köpt en nytt hus från 1990 som det har byggts
till en garage. Garaget är väl byggt med platta och isolering.
Garaget är idag dock av den vanliga typen som innebär att den är inte högre
än 220 cm dock rätt lång och bred så en jänkare får plats utan bekymmer tillsammans
med utrymme runt om för meckbord och skåp.

Mitt problem nu är att jag vill ha ca runt 4 m innertak höjd för att kunna ha en billyft där inne och därmed kom frågan vad detta skulle kunna tänkas kosta att lyfta taket?

Takstolarna är vanliga fackverkstolar med tegelpannor. Skulle man kunna gå till väga på såvis att man river taket och monterar en ny ram på de befinliga väggarna som höjning och sedan placera stolarna på detta och bygga ihop allt på nytt?

Det finns mycket utrymme åt sidan också så tanken har slagit att bygga ut till dubbelgarage men vad kan det kosta ca samt hur gör man med plattan?
Gjuter man en ny platta bredvid bara eller kommer det att uppstå några problem?



Mvh
Acke
 
Jag skruvar en del bil. Till dom närmast anhöriga bla. Men jag har aldrig saknat en lyft. Men OK, jag förstår också, skruvar man VÄLDIGT mycket så är det befogat.
vad jag vill komma till. Skruvar du VÄLDIGT mycket så behöver du ytrymmet i alla fall.
SÅ att... bygg ut på en gång.

Visst går det att höja taket, men.... Mycket jobb och golvytan blir den samma.

Mats
 
Hej Mats

Jag skruvar inte för att jag måste utan för det är en hobby och visst har även jag legat på en grusuppfart för att byta bromsrör eller bygga avgasrör åt någon polare men har lovat mig själv att den dagen som jag köper hus och ska jag ha en garage med lyft.

Bygga ut skulle jag vilja men får se hur det går med det då grannens tomt är inte så långt ifrån dock skymmer jag inget över huvudtaget men de kanske har nått att säga till om varjefall..

Mvh
Acke
 
Inget slår att ha en billyft :) Klart det går att höja garaget, men det bästa är att ha helhöja regler i väggen. Bygg bara så att väggen blir stark och inte "viker" sig på mitten
 
En väldigt mycket enklare variant på lyft är ju att skaffa en sådan där "Tip-Girl" så du kan snurra runt bilen .

Mycket, mycket billigare. Dessutom slipper du stå och jobba med armarna över huvudet.

För mellanskillnaden Tip-Girl versus taklyft/utbyggnad så får du råd att köpa en till bil.

Men då behöver du ju ett större garage...

Tääääänkte inte på det!
 
Chessus:

Tip-girl är något jag har sett och tycker iden funkar för att göra iordning en bil undertill
om det gäller rost och dylikt. Men kan inte tänka mig att det är lämpligt att andvända vid däckbyten, avgassystembyggen, växellådsbyte mm samt att alla vätskor måste ur överallt för att inte drälla...

Janet-johan: Tack för tipset men vad innebär helhöja regler?


Tack på förhand varjefall

Mvh
Acke
 
Jag suktar också efter en 4 fingrar lyft, då dom är börjar bli trevligt billiga.

har 2.41 i takhöjd så det blir inte ståhöjd under bilen oavsett hur högt lyften går.

nackdelen med en pelarlyft att den skall bultas i golvet och står där och ta plats oavsett man använder den eller ej.

jag lurar istället åt en saxlyft där utrymmet imellan lyftarna är öppet så man kommer åt drivlina, avgassytem etc.
saxliften behöver dessutom inte fästas i golvet och är inte i vägen när man gör annat kring bilen utan kan flyttas omkring.

en kompis har en sådan här som funkar väldigt bra, lyfthöjd 94cm

http://www.bengtsbilmaskiner.nu/viewer.html?MRScissorLiftHCTSLX1000.jpg
 
Vore det inte ett alternativ att bygga till garaget med en ny del med högre takhöjd? På det sättet ordnar du ju såväl utbyggnaden som takhöjningen på en gång.

Dessutom kan du ju då gjuta en platta som är anpassad för lyften, med fundament, elrör etc.

Och slipper att rota alltför mycket i det gamla garagets stomme. Alltid roligare och bättre att bygga nytt...

//nomis
 
Benny_Steen skrev:
Jag suktar också efter en 4 fingrar lyft, då dom är börjar bli trevligt billiga.

har 2.41 i takhöjd så det blir inte ståhöjd under bilen oavsett hur högt lyften går.

nackdelen med en pelarlyft att den skall bultas i golvet och står där och ta plats oavsett man använder den eller ej.

jag lurar istället åt en saxlyft där utrymmet imellan lyftarna är öppet så man kommer åt drivlina, avgassytem etc.
saxliften behöver dessutom inte fästas i golvet och är inte i vägen när man gör annat kring bilen utan kan flyttas omkring.

en kompis har en sådan här som funkar väldigt bra, lyfthöjd 94cm

[länk]
Jag har sedan flera år bestämt mig för en 2 pelarlyft för jag ser enbart fördelar med dem:
*De tar mindre plats en 4 pelar lyft
*Det är utrymme både framför och bakom men framförallt UNDER!!
Man kan alltså bygga avgassystem eller svetsa helt öppet.

Det ända nackdelen med de är att ifall man ska svetsa trösklar så är det svårt att komma åt generellt men annars bara positivt.

Saxlyft är perfekt att ha när man ska byta däck och dyl men ska man under bilen så är den ivägen. Fyrpelare är så klympigt stor är lätt att slå i huvet överallt men oandrasidan lätt att köra upp på den.

Vore det inte ett alternativ att bygga till garaget med en ny del med högre takhöjd? På det sättet ordnar du ju såväl utbyggnaden som takhöjningen på en gång.

Dessutom kan du ju då gjuta en platta som är anpassad för lyften, med fundament, elrör etc.

Och slipper att rota alltför mycket i det gamla garagets stomme. Alltid roligare och bättre att bygga nytt...

//nomis
Ja, absolut så kan man bygga till som du säger och det kan faktiskt bli av dock inte detta år visade sig, badrum måste renoveras *Pust*

Mvh
Acke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.