Vi har kikat på tomter intill sjöar. Men då vi vill ha en stor tomt och odlingsmöjligheter så blir jag fundersam på vad jorden brukar vara intill sjöar? Är det för det mesta lermarker? för det gör ju byggandet en god bit dyrare med pålning och fyllnadsmassor. Nu förstår jag ju att det skiljer sig från tomter men går det att säga nåt generellt?

har också hört att "riktiga" sjötomter inte säljs (får säljas/bebyggas) längre, alltså tomter med strand intill sjön. Stämmer det?
 
Vi har riktig sjötomt. vi och våra grannar har fått bygga men inte precis vid vattnet. huset ligger kanske 25 meter från sjön.. Då det är gammal sjöbotten har vi fått påla. Jämför man pålning mot sprängning är min uppfattning att pålning oftare är billigare.
 
styrman1 skrev:
Vi har riktig sjötomt. vi och våra grannar har fått bygga men inte precis vid vattnet. huset ligger kanske 25 meter från sjön.. Då det är gammal sjöbotten har vi fått påla. Jämför man pålning mot sprängning är min uppfattning att pålning oftare är billigare.
Får man fråga vad markarbetet kostade? Så man får en ungefärlig uppskattning kring vad tomten "egentligen" kostar ifall tomterna vi tittar på har samma bakgrund. Måste kolla upp sen också hur marken är där, vet inte riktigt om det har varit sjöbotten eller om det är lite bättre mark.
 
Pålningen 75000:- har jag för mig. inte mer iallafall. fyllnadsmassorna var gratis
 
styrman1 skrev:
Pålningen 75000:- har jag för mig. inte mer iallafall. fyllnadsmassorna var gratis

Det var inte så farligt ändå, jag har ju budgeterat 400.000 för markarbeten. Kanske blir över lite till kaklet i badrummet då :D.
Gratis fyllnadsmassor, det vore nåt
 
åk runt och kolla om det grävs något i närheten. hos oss grävdes det ner en värmekulvert mellan två värmeveerk så det blev billigare att tippa här än att köra till tippen för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.