För 10 år sen hög man ner en gran som stod nära häcken. häcken växte dåligt där o givetvis förväntade man sig att den skulle repa sig efter några år med lite kalk och blåkorn....men det verkar inte funka....vad ska man göra för att den ska börja växa igen...har jag kalkat eller gödslat för lite?...Har några andra granar nära häcken och där kan jag inte får häcken att växa heller ....är det nån som har en dundermedicin?
 
P
Hål i häcken... ja det har vi väl alla. *lol* :D :D :D (förlåt jag kunde inte låta bli, men rubriken var så rolig) Och låta den växa igen? nja jag vill nog ha mitt hål kvar.... HaHaHa

Nej till det seriösa. Vad är det för häck? Hög och gammal? Varför inte plantera nya plantor? Äldre häckar brukar ha ganska grova stammar och därmed inte skjuta så mycket skott nära marken.
 
Vad är det för en häck? Hur brett är hålet?

De flesta häckar går att ta ner i marknivå, vilket stimulerar skottillväxt.
 
Hålet där den före detta grannen var är ca 4m, häcken är gles och låg med väldigt svag tillväxt, kanske skall man prova och klippa ned den helt. Ska rådfråga grannen hur han ställer sig till detta. Ett annat alternativ är att köpa nya plantor men risken är att dessa inte kommer att trivas och då är det bara bortkastade pengar.
 
OK, det rör sig om en 4 meter bred lucka. Är grannens stubbe och rötter kvar?

Du har fortfarande inte talat om vad för slags häck det rör sig om, så därför svarar jag lite på måfå.

Vissa sorts häckar mår väldigt bra av att kapas ner till ca 10 cm från marken, varvid man också passar på att luckra och gödsla rejält med kögödsel. Ska man ha en klippt häck så släpper man upp den ca 10-15 cm varje år, så blir den tät och fin. En friväxande häck får naturligtvis vara friväxande.

Vissa häckplantor, t.ex. syrén reagerar på en nedklippning med att skjuta många rotskott. Delvis kan rotskotten minska hålet i häcken. Dessutom kan man hjälpa till genom att flytta rotskott till hålet. Sedan måste man se till att hålla fritt från gräs och ogräs de första åren till dess att dessa små plantor etablerat sig.

Andra typer av häckplantor, t.ex. måbär, liguster och häggmispel kan man enkelt göra avläggare genom att böja ner en gren, fästa den i marken, och så utvecklar den rötter och man har en ny planta.

Andra typer av häckplantor är kanske svårare att föröka. Det går ju att köpa till plantor i plantskolan, men då kan man inte vara säker på att de ser likadana ut som de man har. Det finns så många varianter.

En annan lösning är att plantera dit något helt annat. Det kan vara snyggt med ett yvigt rosenbuskage mitt inne i en stramt klippt häckt, t.ex. Allt detta förutsätter att stubben är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.