Några i min bekantskaps krets har fått för sig att efter dom bytt ut dom gamla elmätarna mot dom nya digitala,så har deras elräkning stigit markant.Kan det va så att dom gamla visade så mycket fel mot dom nya?Vad säger ni här på forumet har ni märkt nån skillnad?:)
 
Kan ju vara så att de gamla gick för sakta för dem. Sen kanske de inte har koll på att man nu betalar för faktisk förbrukning varje månad och då blir det ju dyrare under vintern om man använder el till uppvärmning.
 
M
knekten skrev:
Några i min bekantskaps krets har fått för sig att efter dom bytt ut dom gamla elmätarna mot dom nya digitala,så har deras elräkning stigit markant.Kan det va så att dom gamla visade så mycket fel mot dom nya?Vad säger ni här på forumet har ni märkt nån skillnad?:)
Dom gamla visade absolut inte några mätbara fel att tala om.
Jag tror ö.h.t inte ens dom som klagar har kollat nån mätare, utan jmf elräkningarna.
Tidigare så fick dom preliminära räkningar, med en korrigerad räkning 1 gång om året, nu är det istället den exakta förbrukningen som ska betalas varje gång.
Så jag antar dom jmf med tidigare räkningar som ev grundats på en för låg årsförbrukning.
Men om nån misstänker/vet att nåt är galet, så kräv att mätaren kalibreras, eller byts ut...

magentis.
 
Vi läser av av mätaren varje månad och har gjort så i alla år vi haft hus och har fått en markant ökning med den nya. Den kommer inte att fjärravläsas förrän i juli. Dessutom har de trasslat till det genom att byta mätare 2 ggr och inte talat om vad den stod på vid andra bytet :mad:
 
galento
Har läst av mätaren i ett bra tag den sista i varje månad och tycker inte den nya mätaren skiljer sej nämnvärt i förbrukning per mån om man tittar bakåt genom åren.

Det nya systemet att betala för faktiskt förbrukning tycker vi är väldigt bra,man får också snabbare respons vid energiförbättringar.
 
Fick våra mätare(2st) utbytta i maj i fjol mot fjärravlästa och nu när det gått ett år så kan man ju jämföra lite och måste säga att den preliminära förbrukningen som gjordes på den gamla mätaren stämmer bra mot verklig förbrukning trots riktig sträng kyla i januari, februari.

Men man har ju undrat lite ibland över de större kontrasterna som skett vid mätarbytena, tänker på plus-fallen.

Fördelen nu är ju att man kan uppfölja förbrukningen hela tiden samt att man betalar för det man förbrukat under månaden istället för en snitt kostnad på ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.