Har hittat en som skänker bort häggmistel den är ca 8 år och ca 5m. Det jag undrar över är hur mycket arbete är det att gräva upp den och klarar den sig hela vägen hem? Det är nämnligen 12mil.

Väldigt tacksam för svar så fort som möjligt.

MVH
 
Hej!
För ett år sedan tog vi bort våran häck som bestod av häggmispel. Den var 20 år gammal - och det var OTROLIGT mycket rötter. Långa, kraftiga och många! Men gratis häckar växer inte på träd! Jag tror inte milen avgör om häcken överlever utan mängden rötter du lyckas få med är viktigare. Lägg över något som håller fukten kvar och få ner häcken i jorden på sin nya plats så snabbt som möjligt!
Lycka till!
Mvh Lena
 
Det är ju frågan om hur stora rötterna har hunnit bli på 8 år. Kanske är som att ta sig igenom ett helt helt spindelnät med tjocka rötter. Gratis är gott men frågan är ju om man blir skogstoki innan man får fatt på alla rötter.

Hur mycket rötter behövs för att den ska kunna överleva?
 
Hej igen!
Det behövs mer än man vill..... Men ett sätt är att kapa ner häcken helt för att låta den växa upp på nytt när den flyttats. Då behövs färre rötter eftersom rötterna inte ska tillgodose så mycket blad med vatten . Dessutom blir den ju väldigt lättflyttad. Nackdelen är förstås att det tar ett par år innan den är hög igen, men med en växtkraft på mer än 75 cm per år och en möjlighet att ansa den så att den blir tät så är det kanske värt det!
Lena.
 
Har redan sådan häck runt gården som är nerklippt innan vi köpte huset och vi har hundar så jag tänkte det skulle vara perfekt med dessa häckar eftersom dom är 1,5m höga så behöver inte hundarna springar över till dom ni då sommaren är på väg med storsteg medans som andra växer på sig..

Tack för dom snabba svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.