Mowi300 skrev:
Det jag undrar över är om det är nödvändigt med golvbrunn i bastun? Vattenkastandet i detta rum kommer förmodligen att bli obefintligt.
Självfallet är det inte nödvändigt med en brunn i bastun, om man som frågeställaren inte ska kasta bad eller tvätta sig där inne... Om golvet är något högre i bastun än i badrummet, det inte finns någon tröskel och mattan är vikt över kanten kan man bara raka ut vattnet genom dörren om det behövs. Lavarna kan man antingen bära ut för att rengöra, eller torka av med en fuktig trasa.

/Pontus
 
självklart ska det va golvbrunn eller spygatt(har själv spygatt)inte vill man ju bada i ett varmt rum bara det måste ju vara fuktigt oxå! har själv en duschslang monterad i bastun
 
Har raderat några "raljanta" inlägg!
 
moskwitch skrev:
har själv en duschslang monterad i bastun
Bra att ha om man blir trött i armen av att kasta alla bad! Bara att vrida på varmvattnet och rikta strålen mot stenarna! Kanske skulle ha en takdusch ovanför aggregatet..? :D

/Pontus
 
Jag har fall ut genom dörren och vattnet åker snällt ut, runt hörnet och ner i duschens avlopp. Inget krångel alls so far. Och vatten får man väl inte under aggregatet? Då har man för kalla stenar ;)
 
  • Gilla
Håkan Bråkan
  • Laddar…
J
v-g skrev:
Och vatten får man väl inte under aggregatet? Då har man för kalla stenar ;)
Men ibland så lossnar det ju små stenbitar, som hamnar under aggregatet, då är det bekvämt att bara kunna spola ner skiten i avloppet, än att skyffla omkring det på nåt annat sätt. :)
 
Jo men de åker ju med direkt ner i avloppet precis som om du hade en golvbrunn i bastun. Från agget till min golvbrunn är det kanske 2-2,3 meter. Detta grus brukar jag ta med dammsugaren för övrigt.
 
jag har en bastu som jag byggt utan golvbrunn,,har inga problem med detta.jag har ett klinkersgolv i bastun och under agregatet har jag en balja som samlar upp ev vattenspill. jag tycker det e skönt att ha lite vatten på väggarna och till detta använder jag mej av en sprayflaska. no prob "THE HEAT IS ON" :)
 
Ser inte riktigt behovet av ett avlopp i bastun, det är ju inga liter man kastar på elaggregatet (föredrar en torr och het bastu) visst svettas man, men det är ju bara att torka av golvet?

Jag tänkte inte ha avlopp. Onödigt helt enkelt.
 
blygarn skrev:
Ser inte riktigt behovet av ett avlopp i bastun, det är ju inga liter man kastar på elaggregatet (föredrar en torr och het bastu) visst svettas man, men det är ju bara att torka av golvet?

Jag tänkte inte ha avlopp. Onödigt helt enkelt.
Ja det är ju olika hur man vill bada, själv kastar jag nog 5 liter plus att jag duschar väggarna med vattenslang.
 
jag skulle aldrig bygga en bastu utan golvbrunn, men så är jag ju finne också...

en anekdot: jag och frugan på helgvistelse på hotell (strandnära) på västkusten ca. 1 år efter flyttat till Sverige. Jag frågade i receptionen (på lördagskvällen) om att gå i bastun på söndagsmorgonen. Detta skulle inte vara några problem... De skulle bara knäppa på bastun manuellt, detta var ju naturligtvis glömt på morgonen så vi fick vänta en bra stund innan det var badbart.

Jag kastade på ganska rejält för att speeda upp uppvärmningen. Detta var en ganska stor bastu och stor bastu ugn. och innan jag insåg att FAN det finns ingen golvbrunn/spygatt/avrinning för att ta hand om detta vatten. Vi hann kasta på minst 40-50 liter som hamnade på golvet... Efter det har jag lärt mig att det finns bastun som inte har den självklara detaljen (enligt mig) golvbrunn... Nuförtiden kollar jag nogrannt innan jag börjar...
 
Haha oj! Ja vi badar sannerligen olika, jag kastar inte mer än att det blir ånga, ibland helt utan vatten och bara torr hetta. Men så är jag ju svenne också
 
Det finns insatser till std. golvbrunnar med membran eller andra spärrfunktioner
som aldrig torkar ut, så den ev. nackdelen med en golvbrunn kan du stryka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.