Vi har köpt ett hus från 60-talet. Som det ser ut nu är det L-format med en bänk med överskåp som delar av mot matplatsen. Den bänken vill jag ha bort och istället ha en bänk med diskho vid fönstret (högra väggen) så att köket blir U-format och öppet mot matplatsen. Matplatsen ska vara kvar vid det andra fönstret.
Går det att flytta diskho med avlopp till fönstret?
Är det opraktiskt med ett U-format kök? Vi vill även ha en fläktkåpa som inte har överskåp intill den. Det kanske blir mindre plats för förvaring eftersom det blir två hörnor och färre överskåp?
På den vänstra väggen vill jag ha höga skåp med kyl, flys, skafferi och inbyggd ugn.

pillan
 
Som regel är dessa kök ganska smala, vilket gör att om Du flyttar vattnet till framför fönstret, så kan det bli problem att få plats med diskmaskinen på ett rymligt sätt.
När det gäller synlig fläkt, så tar den mer plats i anspråk än en inbyggd, då det krävs luft kring sidorna för att den inte ska se inträngd ut.
U-format kök är rätt trevligt, men jag föreslår att ni bygger ett 'insyns-skydd' i form av halvhög vägg, med en smal skiva ovanpå, typ 1100 mm från golv, så att man inte ser köksbänkarna när man sitter o äter. Kan Du flytta vattnet dit istället, så är det rätt trevligt att få en riktig 'barkänsla' och diskmaskinen kan få plats längst ut, o slipper bli inträngd i nåt hörn, då en sådan placering är bökig, då luckan står öppen.
För att bevara 60-talskänslan, men ändå få ett fräckt/modernt kök, så fundera över luckstorlekarna, och om ni ändå inte ska ha en inbyggd fläkt. Att leka med storlekarna på skåpen, så att det visuellt blir enhetligt, är ett bra sätt att tänka. Det finns skåp som har lägre höjd än std(700mm), och är de omkring 600mm breda, så föds kvadratiskt liknande luckor, som är moderna, men ändå lite 'retro'.

Lycka Till :)

Helen
 
Inredningskreatören skrev:
...Det finns skåp som har lägre höjd än std(700mm), och är de omkring 600mm breda, så föds kvadratiskt liknande luckor, som är moderna, men ändå lite 'retro'. ..
Köksskåp på 60-talet gick väl i allmänhet upp till tak, viket innebär att luckorna är betydligt högre än 700mm. Det var väl någon gång mot slutet av 60-talet som kontinentalhöjden 70cm började komma. Jag har då aldrig sett något 60-talskök med kvadratiska luckor.
 
Hej, tack för svaren. Jag ska försöka bifoga en ritning, den kom inte med i första inlägget. Jag vill ha ett modernt kök och är lite tveksam mot den bänken som delar köksdelen från matplatsen. Vi tänkte oss vita luckor och bänkskiva av diabas (svart granit). Funderar på trägolv, isåfall ek, eller sten fast det känns lite hårt och blir för mycket om vi ska ha bänkskivan i sten. Funderar på stänkskydd i glas. Vi har haft kakel, glasmosaik och rostfritt i tidigare lägenheter och hus.
 
  • kok_ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill
att överskåpen/högskåpen går ända upp till taket (vilket de gör)
ha mycket bänkutrymme.
kunna diska och titta ut
ha diabasbänkskiva
vita skåp och vita släta luckor
ugn och mikro inbyggda i ett högskåp
spishäll
en kyl, en frys (nu kombinerat)
fri fläktkåpa (ger färre högskåp men är sååå snyggt)
golv?
stänkskydd? - hur högt måste det vara, ifall man inte har överskåp?

Det känns fräschast att byta alla skåpen, men frågan är om det inte var bättre kvalitet på den tiden och att nya skåp inte skulle bli en förbättring?
Under båda fönstrena finns element. Frågan är, kan man ta bort dem och istället ha golvvärme?
Jag vill så gärna kunna diska och titta ut, men om det inte går (pga vattenledningar och element) så vill jag åtminstone flytta diskbänken lite åt höger så att det blir mer yta till vänster om den. Mellan vask och spisen finns ett tomt utrymme för diskmaskin, och det känns naturligt att ha diskmaskin och vask nära varandra.
När det gäller spisen, är det problem att flytta den med tanke på köksfläkten (utsuget)?
Det verkar vara en bra idé att ha kvar bänken mot matplatsen, snyggare utan överskåp.
Det mörka partiet på ritningen och tapetserad vägg på bilden är skorstenen. Det finns en öppen spis i gillestugan under köket.
Blir det konstigt med en övergång, stengolv i matlagningsdelen och trä i matrumsdelen? eller är det ok (ej för mycket jobb med) att ha trägolv överallt? Känns lite varmare att ha trä - isåfall ek.

Köket på bilden är snyggt men man ser inte var kyl och frys är, fast det får ju bli på vänstra långsidan. Är det inte opraktiskt med tre hörnor?
 
  • kök_vitt_ek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill ha mer feedback, please

Men jag hoppas jag får ritningarna med måtten snart. Vi kommer att flytta in senast 31 juli och det hade varit skönt om det var klart till dess. Har varit utan diskmaskin i 1 år, och är grymt trött på det, plus att jag verkligen inte gillar brunt.
 
Vill bara tipsa om att man ha stänksskydd i laminat också, vilket är både billigt och tåligt och extremt lättskött. Vår snickare gör en 3500x525 sådan av Virrvarr laminat på tunn mdf. Detta kombineras med hel diskbänk/bänkskiva i rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.