Förlåt Hälsö-Daniel.
Jag missförstod. Jag trodde du hade räknat. (läste hade som har). Nåväl. Winchen är svagare än vajern så det är liten risk att den går av. Men som sagt, försiktighet och eftertanke är viktigt vid tunga jobb.
Men hur får jag reda på vikten? Skall leta lite i huskatalogerna om det finns ngn uppgift.
 
De behöver inte bli en enda skada om man lyfter huset,se till att man har lyft ok eller balkar. att dra med winch låter lite bökigt,köra med släpvagn kan man ju inte ha vilken grund som helst ska man flytta den en bit använd mobilkran.
Kranbil e ofta dyrare o lyfter mindre.men kan va bra ibland.
 
P
Ang vikt...
Jag kan nämna att min 15kvm friggbod som jag satt upp ihöstas kom i två paket som tillsammans vägde ca 1550kg + detta tillkommer gipsinnerväggar och takläkt samt isolering. 2ton? räcker det?
Dock är detta är en "modern" frigga. En knuttimmrad måste ju väga mer än så.
 
Tack för svaren
Mobilkran går nog inte, för långt från vägen (30 m). Jag har nu fällt två rediga granar som jag tänker använda som bana. Dom väger väl ett ton styck. Min winch släpade min Nissan Primera. Med åtdragen handbroms! (När jag försökte dra en stubbe)
Nu skall jag göra en ny grund så det tar ett tag. Jag skall berätta hur det gick när allt är klart.
 
Hej 30 m behöver inte va något problem men men....När vi lyfter hus typ sommarstugor osv kan man räkna med 250-300kg/kvadratmeter.Det utgår vi ifrån.det är ink. lyftbalkar men det kan ju skilja mellan hus men de beror på hur mycket grejer det finns i huset.De jag lyft på senaste tiden väger mellan 1,5-3 ton.
 
Med 55 an lyter jag 2,5 ton på 30 meter.....
 
En hyffsad hjullastare bör fixa jobbet också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.