Hej

Har ca 100m2 ekparkett på nedervåningen som jag skall slipa och lacka.Ddenna har tidigare enbart varit oljad. Vill helst slippa underhåll så vill därför lacka.

Har kollar på Bonas mega som verkar bra, men dubbelt så dyr som Byggmax Alpina parkettlack http://www.alpina.se/prodinfo/pb/parkettlackpb.pdf

Undrar därför om någon provat denna produkt. Tacksam för svar



/Samuel
 
Hej,

Lite sent svar, kanske för sent... Jag har inte använt just den produkten men däremot andra Alpina-produkter.

Först testade jag deras takfärg - taket blev flammigt och såg hemskt ut...
Målade om allt med Jotuns takfärg och allt blev helt perfekt.

Sen testade jag Alpinas oljebaserade vita lackfärg för inomhusbruk - den var ok resultatmässigt men luktade starkt lång tid efter målning. Fönsterbrädorna som jag målade fick vänta en månad (!!!) i källaren innan vi kunde ta upp dem, och då kände man fortfarande ganska mycket färglukt i sovrummet. Men den är OK om man inte har bråttom.

Gammal sanning "Man får det man betalar för"...
 
Kan verkligen intyga att Alpinas oljebaserade vita lackfärg stinker! Jag målade köksskåpen invändigt och efter ett halvår var färglukten i köket fortfarande besvärande. Färgen ger dock ett bra målningsresultat.
 
H
Nu var det ju inte lösningsmedelsbaserad lackfärg trådskaparen undrade över utan vattenbaserad golvlack.
Vill man inte ha lukt av lösningsmedel är det väl bara att köpa vattenbaserat.

Att framställa en golvlack är inte några större svårigheter. Allt som har med färg att göra belastas av mycket säljarsnack och liknande. Yrkesmålaren köper en färg hos Nordsjö eller Becker för 30 kr/l och samma färg får man betala det tredubbla literpriset för hos färghandlaren.
Att golvlacken från Byggmax skulle vara mycket sämre än den från Beckers som kostar ca. 800:- för en 4 liters dunk har jag svårt att tro. Finns också Herdins golvlack som är av bra kvalitet och billigare än Beckers.

Oljad parkett har ställt till ett elände för många. Frågan är om lacken fäster på parkett som är oljad. Hur långt ned i träet tränger oljekletet? Räcker det med en vanlig golvslipning för att få bort alla spår av oljan?
 
Hej

Tack för era svar

Valet föll på Kiilto golvlack tillslut. Vågade inte chansa. Slipade först bort all olja sedan grundlack, sedan topplack.

Slipade och lackade 6 rum ca 130 m2 i helgen. Tur att man fick bra med hjälp av Far.
Ont i ryggen ? - You bet ya!

/Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.