Dags att ta sig ut i trädgården igen och ingen som hade transporterat bort högen med grenar och ris i år heller. Nu tänkte jag göra två flugor på smällen och mala ner alla grenar och samtidigt skaffa mig lite bra flis att lägga på rabatterna. Så ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa till med.

Skall man ha med knivar eller vals?
Något märke modell som är erkännt bra/dålig
Någon erfarenhet av COs

Min budget är ca 2000
 
Min röst faller på vals-maskin. Jag har provat både vals och kniv och tycker att vals har flest fördelar. Tyst, driftsäker (grenarna fastnar inte och om dom gör det går det enkelt att backa) dessutom känns valsmaskiner säkrare.

Jag har kört bosch vals för ca 4 000 kr, den har funkat bra, men jag äger en vals köpt på Lidl av alla ställen. Har haft den i två säsonger nu och den är väldigt bra. Kostade dryga tusenlappen och rullar på fint. Lidl har inget fast sortiment men då och då dyker kompostkvarnen upp i butiken, då är det bara att passa på.
 
vi har en stiga med vals som tuggar o går, kostade väl typ 1500.
 
Har provat den som säljs på Lidl, de flesta tycker inte om den då valsen ger långa band - det fungerar inte så bra i rabatten, bättre med kniv då.

Kniven måste slipas, men det glömmer folk av oftast.
Valsen går sönder i lager infästningarna om man matar på för tjocka grenar.

Oftast är priset på en kompostkvarn faktiskt vad man får, inte å ofta som det är så längre. Viking gör några fantastiska modeller, men de kostar ...
 
Även jag köpte en på Lidl i fjol och den funkar bra.
Dock så kan det bli "band" när när jag kör ned grövre grenar.
För prislappen, som var 1000 riksdaler, får den mer än godkänt.
Jag tycker dessutom att valsmaskiner är tystare vilket jag uppskattar även om den användas på landet.
 
tallmilan skrev:
Har provat den som säljs på Lidl, de flesta tycker inte om den då valsen ger långa band - det fungerar inte så bra i rabatten, bättre med kniv då.
Fast band kan det bli även på dyrare valsmaskiner. Blir det band är det bara att skruva åt valsmothållet så försvinner problemet tills nästa gång.
 
Har erfarenhet av både valsmaskin och kniv.

Fördelen med knivmaskinen var att det var en stor tratt som man kunde mata in mycket småpinnar/ris i, m.a.o. mycket effektiv till den typen av flisning. Dock tog grövre pinnar längre tid då man fick mata in dessa i ett speciellt hål som bara tar en och en.

Fördelen med valsmaskinen är grövre grenar som går fortare. Däremot tröttnar man fort på att mata in småpinnar/ris i den. Går betydligt tystare och känns säkrare att använda (ingen kniv som snurrar runt med x antal tusen varv per minut).

Numera har jag bara en valsmaskin (Husqvarna). Småpinnar/ris kör jag iväg. Känner inte igen mig i problemet med band.
 
mholgers skrev:
Numera har jag bara en valsmaskin (Husqvarna). Småpinnar/ris kör jag iväg. Känner inte igen mig i problemet med band.
Jag upplever att att det kan bli "band" (dvs att grenen matas igenom valsen utan att valsen äter igenom hela grenen, det bildas ett band av grenen) främst när man ska tugga färska grenar med seg bark.Men problemet går som sagt att lösa genom att spänna vals-mothållet med en ratt på utsidan av maskinen. Torra kvistar och grenar är aldrig något problem.

Kan hålla med om att småpinnar och ris är lite stökigare att hålla på med om man har vals. Men det går att knöla ner även detta.
 
Verkar ju vara vals som gäller, frågan är bara vilken. När man läser så verkar en lovorda en modell medan nästa säger att det blir stopp direkt. Det verkar som om de flesta är ganska likvärdiga när man kommer upp över 1500 och det spelar mer roll på hur grenarna ser ut. Har sett att flera är nöjda med stiga men när jag läste testen i GDS så fick den inget bra betyg, verkar inte lätt. Stiga känns som ett märke som kommer att ha reservdelar ett tag så det kanske är klokt att gå på ett lite mer erkännt märke.

Tack för alla synpunkter
 
Det blev en bosch AXT2200HP till slut, deras valsvariant. Var ute igår och påbörjade jobbet med att få ner högen med grenar, och den funkade kanon. Körde ner många olika sorter och storlekar och den höll vad den lovade. blev lite för glad i hågen och körde ner ordentliga grenar men instället för att sätta igen så stannade den bara å vände själv rikning på valsen och spottade ut den. Kan verkligen rekomenderas.
 
Bosch AXT2200HP verka kosta strax under 4000:- på de flesta ställen.

Men hos K-Rauta finns den för 3200:- http://www.k-rauta.se/tradgard_725.htm

Dock heter den BCH på slutet. Någon som vet vad det betyder? Gråimport från Kina?
 
Strulputten skrev:
Bosch AXT2200HP verka kosta strax under 4000:- på de flesta ställen.

Men hos K-Rauta finns den för 3200:- [länk]

Dock heter den BCH på slutet. Någon som vet vad det betyder? Gråimport från Kina?
Nej det är K-Rautas märkning. BCH=Bosch. KPO=Klippo. SGA=Stiga. Et cetera, et cetera... De benämner alla sina varor på det sättet, dvs så här:
  1. Vad det är för något, t ex "Snickarhammare"
  2. Modellbeteckning, t ex "TS20L"
  3. Förkortning av tillverkarnamn, t ex "HRS" som betyder Hultafors
 
Tack Marcus J, för snabb info!
 
Kan tipsa om att ta ett kort på K-rauta eller använd wap när ni är på bauhaus så får ni 12% rabatt på k-rautas pris så kostar den 2816.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.