D
Vi har ett hus från1949 där det i en del av huset är ett betongbjälklag/valv. Alldeles ovanpå detta har man dragit radiatorrör (järn), fyllt på med sand eller liknande och sedan gjutit en "mjukare" betong (tretex) och slutligen spikat parkett ovanpå.

Nu har rören börjat läcka och är alldeles rostiga, så parkett, tretex och sand har tagits bort och rören har bytts till kopparrör med presskopplingar (förutom ett ställe där det är klämringar).

Efter allt detta så känns det mindre lustigt att gjuta över allt igen för att hålla tummarna att inget nytt skall hända. Skulle det gå och vara OK att bygga en form runt rören så att de inte gjuts över så att man "bara" behöver ta bort klick-parketten (som ju borde gå att återlägga igen) för att reparera rör i framtiden?
 
Hej!
Jag har "bara lite lekmanna/branchkunskap" i stort och är varken betongare eller röris men jag vill minnas att man rent generellt är väldigt försiktig med att ha dolda skarvar nu för tiden. Vet faktiskt ej om det ens är tillåtet. Vid nybyggnation har man väl alltid synliga rör/skarvar nu för tiden? Att gjuta in skarvar skulle kännas väldigt fel för mig.
Jag skulle helt klart ha rören i en "låda" under golvet. Gick det skulle jag vilja ha någon typ av lucka så att man "lätt" kunde inspektera skarvar osv.
 
M
Inga dolda skarvar är idag tillåtna...
Däremot kan man väl disskutera vad som exakt ska anses som dolt.
Själv definerar jag det som en oåtkommlig skarv, som varken går att inspektera eller reparera, inte att man döljer den av t.ex estetiska skäl...

magentis.
 
Kan hända att jag har fel nu, även om det är ovanligt,
Men radiator/golvvärmeledningar TROR jag att man får skarva dolt, då det inte är frågan om samma vattenmängder som vid ett tappvattenhaveri. och ett lägre tryck.
Fast jag röstar på en öppningsbar "kanal" eller nåt,
Med öppningsbar menar jag att man inte ska behöva bila, utan kanske plocka upp golvet bara..
 
Redigerat:
D
Njae... Rörfirman och försäkringsbolaget verkar överens om att det iofs är tillåtet att använda dolda kopplingar för att reparera en gammal installation av radiatorrör. Men jag vill i alla fall helst undvika att gjuta in dem i betong då kontakten med betongen i sig kan ge rören sämre hållbarhet (speciellt om betongen fuktas av någon anledning), det har jag ju sett tydligt då järnrören är perfekta i så fort de går över i träbjälklag men genomrostiga där de gått i betongen. Sedan är det ju mycket enklare (även om det inte är jättelätt) att ta upp klick-parketten och bara laga rör som ligger i en "kulvert" under parketten jämfört med att bila upp betonggolvet där rören ligger.
 
Men hallå! Är det ingen skillnad på koppar rör o järnrör? Järn rostar väl lättare en koppar?:)
 
M
Att lägga i kulvert anser då jag inte kan klassas som dolt. Kulvert är ju kalas, rent av det idealiska för all rör å kabeldragning. Då är man fri att ändra å komplettera i rätt stor omfattning, nåt jag själv kommer att praktiser i vår nya verkstad, dock med den skillnaden mot här, att det blir för el å luft..

magentis
 
D
Jo, det är klart att det är skillnad på järn och koppar. Men rörläggaren var osäker på i vilken mån koppar utmattas om det ligger i en dålig miljö. De kan väl också oxidera sönder med tiden? I vilket fall som helst så känns det inte som om jag skulle ha lust att begrava det hela inuti en betongplatta efter att vi just har rivit upp parkett och bilat bort en platta för att laga rören...
 
Har järnrören rostat på insidan eller utsidan?
Min kunskap säger att järn inte rostar när det är ingjutet i betong, hur skulle det annars fungera med all armering i hus och broar?

Protte
 
D
Rören har helt klart rostat från utsidan.
 
M
ridax skrev:
Rören har helt klart rostat från utsidan.
Då måste dom ha syresatts från utsidan, annars förbjuder naturlagarna rostangrepp..

magentis
 
Armering rostar i broar och hus.. så småningom döms de ut, och repareras, eller rivs..
Om de inte rasar först..
 
D
Ja, men betong är väl inte diffusionstät, så det är väl inte konstigt om det finns syre för att oxidera järn?
 
Efter mycket letande hittade jag detta

<- Karbonatisering innebär att luftens koldioxid reagerar kemiskt med betongens kalciumhydroxid. Betongens materialstruktur förtätas och blir hårdare av den bildade kalciumkarbonaten. Karbonatiseringen går långsamt utomhus och något snabbare inomhus. Vanliga inträngningsdjup är några centimeter. Det allvarliga med karbonatiseringen för armeringens del är att den tar bort den passiviserande verkan som betongens höga alkalitet (högt pH) normalt har. Om betongen är fuktig och karbonatiserad kan lätt en elektrolyt bildas och korrosion påbörjas av armeringen.>

I ett dokument http://www.byggnadsvard.se/index.ph...kan-den-repareras&catid=45:material&Itemid=84

Är allt gjort rätt så klarar sig armeringen.

Protte
 
  • Gilla
Cowb0y
  • Laddar…
D
Jag tror nog att järnrör ingjutna i golv lär rosta om de ligger fuktigt. I alla fall gjorde mina det... :mad: Bilden nedan visar ett av ställena där röret rostat så att det läckte igenom vatten. Det var ett av de mindre ställena som vi upptäckte först när golvet bilats upp för att torka. Längre till höger var det ännu värre, men det är redan bytt nu.
 
  • photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.