Intressant tråd! Vi funderar oxå på Ekängen. Spenatvägen, är det borta vid Gurkvägen? Hur är dagisläget i Ekängen numera, katastrof fortfarande? Det vore lagom kul att dra med ungarna in till stan varje dag....
 
Hugo_G skrev:
Hur är dagisläget i Ekängen numera, katastrof fortfarande? Det vore lagom kul att dra med ungarna in till stan varje dag....
Jag råkar veta en del om dagisläget i Ekängen och det verkar vara ganska bistert. Kommunen har ingen mark för att bygga dagis och de markägare som skulle kunna sälja mark vill inte göra det. Så har jag i alla fall hört (från pålitliga källor).

Men det bästa är nog att ringa kommunen och höra hur dagisläget är, det kanske kommer ändras till hösten.
 
Vi bygger ett A-hus modell Lunnevik i Östra Lambohov (Linköping). Grundarbeten kommer att börja nästa vecka och huset levereras v21. Har hittils haft bara positiva intryck om deras säljare, entreprenad och medarbetare. Seriös och engagerad. Vi har gjort ett antal ändringar i huset och säljaren har alltid varit tillgänglig för att bolla med frågor/funderingar. Har pratat med andra som har byggt a-hus i Linköping med omnejd och de är glad med deras val på både a-hus som leverantör och entreprenaden. Än så länge har det varit bra, vi får hoppas att det håller i sig.
 
Spenatvägen är den väg som går upp i mitten på Gurkvägeområdet, den nedanför kedjehusen på toppen dvs.

Idag skall vi skicka in bygglovsansökan :)

//C
 
Kul! Jag undrar om det finns några bra tomter kvar?
 
Det var runt 20st kvar v19 vet jag, de allra "bästa" tomterna har redan gått men det är å andra sidan ganska bra tomter överlag i det området tycker jag. De är väl tilltagna om man jämför tomtstorlekar i andra områden. Området sluttar ju lite också så om man bygger en bit upp så kan man få viss sjöutsikt.
 
Kika på A-hus hemsida, jag tror det finns en tomtkarta där från NCC som äger tomterna. De visar vilka som är sålda, uppbokade och lediga om jag inte minns fel...
Håller med föregående skrivare, clali969 att tomterna överlag är bra i detta område.
 
Här är något att tänka på när ni eventuellt skriver kontrakt med NCC om att köpa tomt i det här området.

Se till så att paragrafen om tillträde skyddar er om onödiga räntemånader ifall husleveransen drar ut på tiden.

I vårt fall stog det "tillträde enligt ök, dock senast 2009-XX-XX", det visade sig sen att vårt hus skulle komma 2,5 månader efter tillträdet, vilket resulterade i en extra räntemånad som tomten bara står.

Se därför till att få med en klausul så att datumet för senast tillträde kan justeras så att det passar bättre med den faktiska husleveransen och start för grundläggning. På så vis är ni skyddade mot onödiga räntemånader utifall husleveransen skulle bli försenad eller bara hamna långt fram i tiden.

//C
 
För min del så bara ringde jag till Anders på NCC och sa att jag ville ha tilltrådesdatum så nära som möjligt den tid som A-hus var tvungen att börja med grunden och då tog vi det tillträdesdatumet istället bara :) Han var verkligen jättehjälpsam!
 
Ja, det är väl så man skulle gjort, vi tänkte inte på det alls, utan antog att det datum vi fick skulle vara anpassat till när grunden skulle göras.. Men jag tror ändå att det kommer passa rätt bra i tiden, såvida det inte blir förseningar...

superanna, har ditt hus redan kommit på plats? Det ligger ett basic nära oss tror jag.
 
Hugo:
Ja, det är mitt Basichus där på hörntomten i backen. Snickaren jobbar inomhus nu så blir det inflytt 1 feb. Vilken är er tomt?
 
Någon som vet om det behövs fyllnadsmassor på någon tomt i området?

Fick määäängder över efter vårt hus nedanför Sven-Inge. Tomten var upphöjd när vi köpte den men nu måste den sänkas och skidbacken fraktas bort.

/C
 
Vi har tomt 6 i området och kommer behöva en hel del uppfyllnad, det är det omvända problemet för oss kan man säga!

Så det är bara att du ber Sven-Inge att han tippar ut det där istället - om han inte redan vet var han ska göra av det

/H
 
Nu börjar min inflytt närma sig :)

Jag har så smått börjat att tänka på mur mot gatan och mot grannen.. Det är jättestora höjdskillnader. Jag har insett att jag helst vill ha stora stenar på rad utefter gatan. Tycker det blir snyggt med marktäckande växter som hänger ner över stenarna. Nu samlar jag stora stenar där på rad och senare i vår ska de grävas ner ca 30 cm.

Nu skulle jag vilja ha fler stora atenar.. ni som gör iordning era tomter får gärna lägga stenarna utefter min tomtgräns mot gatan. Det handlar om stenar som är 1 kbm och större. Det kostar ju att köra bort dem så tippa dem hellre hos mej :)

Hörntomten med enplanshuset ovanför stamfastigheten :)
 
Min bror bor där sedan en tid tillbaka. Tydligen bor även byggmästaren i området, vilket enlig min åsikt är en viss garanti för att bygget blir bra utfört - annars kan han ju inte visa sig ute utan att få stämningar på halsen ;-)

Tycker området verkar bli trevligt, men jag hoppas nån kommer att fixa nån liten butik eller nåt snart, det är ju inte kul att behöva åka så långt om mjölken tar slut, man vill gärna ha nånting på gångavstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.