Hej!
Har svårt att komma överens med sambon om bästa valet när det gäller fönster. Villa byggd -47, orginalfönster 2-glas, extremt repiga rutor, diverse sprickor, eftersatt underhåll överlag, karmar troligen i rätt ok skick (träet är inte förstört).

Alternativ 1: Anlita någon som renoverar fönstren (kitt, färg, tätning etc), samt sätter in nya rutor varav den ena energiglas.
Fördelar: Behåller ursprungsutseende på huset. Minimerar risken för skador på den putsade fasaden (som i och för sig inte är i toppskick). Billigare?
Nackdelar: Opraktiska fönster (öppnas utåt t ex), gamla lås.

Alternativ 2: Köpa nya fönster och monteringshjälp.
Fördelar: Mer praktiska fönster (öppning, vädring, låsning etc) Bättre U-värde?
Nackdelar: Dyrare? Förstör fasaden?

Vore extremt tacksam om vi kunde få lite råd och tips i denna frågan.
 
Jag tycker du sammanfattar det bra själv. Det enda är väl huruvida det blir billigare att leja bort fönsterrenovering. Snubbarna och gummorna i forum/byggnadsvård borde ha koll på det. Jag tror det lätt kan rinna iväg i arbetstimmar på fönsterrenovering.
 
Mycket talar för att renovera. "Fönstren är huset själ", som bekant....;)

Gäller det målning och kittning är det ett typiskt gör-det-själv jobb om man är någotsånär händig.

Jag är nyfiken på varför ni tycker det är opraktiskt med utåtgående fönster. Har alltid tyckt det var tvärtom. Jobbigt att flytta alla blomkrukor bara för att man vill vädra .....
 
Redigerat:
Byt till nya vändbara....glöm ej rotavdrag...och det är mycket 30% rabbatter på fönster nu..;)

Mvh
 
Jag tror att det kostar ungefär lika att renovera eller byta ut. Möjligen blir renovera lite billigare nu när det finns ROT-avdrag också, för det är ju mest arbete och inte så mycket material där.

Vi valde att renovera. Våra är från 1938 och virket i dem är fantastiskt. Det går inte at köpa något nytt som är i närheten av den kvaliteten.
Vi bytte många glas för att de var förstörda. Vi lät också fönsterhantverkarna byta plats på ett par fönster och modifiera ett som öppnade sig uppåt så att det öppnas åt sidan istället.

Som jag ser det är fördelarna med nya fönster att man kan välja limmade glas i kassetter så att det bara blir två sidor att putsa och att de är lite energiefgfektivare. Det har vi valt till våran utbyggnad. Men jag är helt övertygad om att om 15 år är de gamla fönstren i bättre skick än de nya som vi har köpt nu.

Energiglas tror jag är overkill i gamla fönster. Jag tror inte att de spar energi i motsvarande grad som de kostar extra. Dessutom blev vi rekommenderade att inte ha sådana där man måste putsa på den belagda ytan, för den blir lätt repig. De passar bäst i limmade kassetter.

Vändbara fönster där det ska vara två utåtgående lufter tycker jag definitivt är att förstöra husets utseende.
 
Tack för era svar.

Sommartorparn: Något sådär händiga är vi så rent tekniskt skulle vi kunna göra jobbet själva (bortsett från byta av rutor) men mycket tråkigare och mer långdraget jobb än skrapa-kitta-måla kan vare sig jag eller sambon tänka oss. Då lejer vi hellre bort det och lägger tiden på andra projekt som vi känner är lite mer kreativa.

Och vad gäller det opraktiska i fönster som öppnas utåt så gäller väl det främst vid putsning. Trist att behöva vingla på stegar eller hänga i krokig arm halvvägs utanför huset.

Pinebar: Hur gick renoveringen av fönstren till? Monterades de ut och fraktades bort, eller gjordes arbetet på plats i huset? Om jag tolkat DN's tolkning av ROT-avdraget rätt så kan man inte göra avdrag för arbete som utförs på annan plats än i huset, vilket i ganska hög grad skulle påverka slutsumman för ett så här arbetsintensivt projekt. Har du någon firma/person du kan rekommendera? Skicka gärna ett meddelande till mig om du inte vill skriva ut något här.
 
Generellt tycker jag att man ska _försöka_ behålla/bevara/renovera sina fönster om man har ett gammalt hus. Charmen som finns äldre fönster med handblåsta glasrutor (nästan alla fönster fram till 1930-tal är handblåsta) är ovärderlig.

Men å andra sidan var erat hus från sent 1940-tal, så någonstanns runt 50-talet så är det ju en liten brytpunkt för vad som är äldre med charm och vad som bara är "gammalt och slitet" i alla fall i mina ögon :)

Jag har skrivit om våran fönsterbytar ångest på min blogg (se inlägg http://smalltownstyle.blogg.se/2008/august/vackra-gamla-fonster.html), samt hur resultatet av fönsterbytet blev (se http://smalltownstyle.blogg.se/2009/april/vackra-vackra-gamla-fonster.html).

Lycka till!

Hälsningar
Sara Small Town
 
Small Town Style skrev:
Generellt tycker jag att man ska _försöka_ behålla/bevara/renovera sina fönster om man har ett gammalt hus. Charmen som finns äldre fönster med handblåsta glasrutor (nästan alla fönster fram till 1930-tal är handblåsta) är ovärderlig.
´

Charm???

gammalt skräp, vi har nog med arkeloger i sverige, byt ut...
 
el_richard skrev:
´

Charm???

gammalt skräp, vi har nog med arkeloger i sverige, byt ut...
Men om det inte är skräp då?

Jag trodde länge att det är en myt att gamla fönster (+60 år) har så fantastiskt bra virke jämfört med moderna fönster, men nu har jag faktiskt gjort en egen jämförelse och ja, det stämmer, gamla fönster har oftast bättre virke!

Jag håller inte med Small Town Style att det främst är "charm" man ska titta på. Vad man upplever som charmigt förändras med tiden. Kvalité är ett bättre kriterium. Är ett fönster från 1947 av bra kvalité - renovera!
 
Om det kan vara av intresse för någon så har jag nyligen gjort en runtringning och mailutskick till mäklare för vår bostadsrättsförenings räkning. I stort sett alla mäklarna jag varit i kontakt med menar att de ser det som värdefullt att kunna göra reklam för bevarade originaldetaljer i sina annonser och att detta mer och mer efterfrågas av kunder (storstadsområde). De fönster man eventuellt byter ut till är troligtvis slut innan de fönster som sitter där idag. Om man köper riktiga kvalitetsfönster blir det sannolikt dyrare än att renovera. Glöm inte bort att om man väljer att byta ut sina fönster finns det troligtvis ett andrahandsvärde på de gamla fönstren - så släng dem inte : ).
 
Aji skrev:
Pinebar: Hur gick renoveringen av fönstren till? Monterades de ut och fraktades bort, eller gjordes arbetet på plats i huset?
De plockade ner fönstren och renoverade dem på plats i vårt hus. Det blir ganska skräpigt när man gör så, men vårt hus är en byggarbetsplats, så det gjorde inget.
 
Om trät hållt sig friskt i 62 år är väl valet lätt? De enda nytillverkade fönstren som håller så länge är antagligen aluminiumvarianten och då får man den sterila kontorskänslan på köpet... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.