Vi har en slänt i norrläge där vi tänker plantera någon form av marktäckare. Någon som har förslag på vad som skulle kunna trivas? Vi är helt öppna för förslag!
 
Conteneaster, stefanandra, vintergröna, hasselört, ja det finns hur många som helst. Är det norrläge med eller utan sol? Jag menar, är det en slänt utan hus eller träd runtom så är det väl sol större delen av dagen ändå..? Då hade du kunnat göra fint med perenner, buskar och träd tex.
 
Slänten är i ena änden 4 och i andra änden 7 meter från vårt hus, så den är inte allt för skuggig. Det skulle vara trevligt med olika färger och att det "händer" något där i takt med att årstiderna skiftar! Det är framsidan av vårt hus och väldigt synligt, så jag känner att slänten är värd att lägga en del energi på (och pengar och tid antar jag ;) ) på. Den är sisådär en knapp meter hög och 20 meter lång.
 
Ett par fång funkia inne bland marktäckarna kan bli väldigt snyggt. Dessa blad vissnar ju ner på vintern men tittar glatt upp bland annan marktäckare på senvåren. Om du sätter funkia (3-5 plantor tillsammans ca 30 cm från varandra) kan du också peta ner lite påskliljor. Påskliljornas blad ska ju helst få tid på sig att vissna ner och det brukar ta fram till midsommar och ser inte så kul ut - men funkiabladen täcker då de vissnande bladen.

Vill du ha ytterligare någon höjdskillnad kan du peta ner någon eller några plymspireor. De blir stora och vidlyftiga och fräscha men tar ca 4 år innan de får full höjd. Kan skäras ner helt sent på hösten om man inte vill se de som vissnade.
 
Jag hade nog anlagt något woodland-liknande med en mix av träd, buskar och marktäckare om jag vore dig, kanske på hela biten från huset. Ullungrönnar, bambu, murgröna på marken osv.
 
Det är en ganska liten slänt (även om den känns större än den ser ut att vara på bilden). Måttet jag angav var där den är som högst!

Här en bild

framsidan.jpg-for-web.jpg

Gräsmattan framför huset kommer vi ha kvar. Utanför fönsterpartiet kommer det med tiden bli ett trädäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.