Inte svårt, 50/50 antar jag. Tog spaden och gick lös på ett syrenbestånd, plockade upp tre rotskott. Det fanns rottrådar på allihop där de gick upp ur jorden en bit från moderplantan. Nu grävde jag ner de i trädgården, planteringsjord och vatten.

Blir det nåt av dem tror ni? Om inte, hur gör man för att sno åt sig lite syren, de står på allmänningen på andra sidan tomtgränsen, kanske är det fel årstid o metod:surprised:

Kjell G
 
Hemmakatten
Ingen fara, skotten kommer att ta sig hur bra som helst. Syren är hårdhudat.:)
Det enda är att skotten förmodligen inte kommer att skjuta iväg i år och inte heller nästa år, men SEN blir det en väldans fart och de kommer att bli 2 meter höga på nolltid.

Sätt gärna lite fler "pinnar" nu när du ändå håller på. De som inte tar sig eller de som står för tätt kan du ta bort senare när buskarna sättaer fart.
 
M
Magert å torrt verkar få dom att trivas bra, åtminstone sprider sig dom bra där hos oss..

OBS OBS!! Jag har oljiga fingra,r fulla med stickor, å definitivt inga gröna! Men jag ser ju hur syrenen sprider sig, när jag susar förbi, alternativt kör över dom, med åkgräsklipparen :)

magentis.
 
Syrén är väldigt långsam i starten!

Har själv planterat häck med rotskott som var ett par decimeter höga. Alla tog sig, men det tog ungefär 5 år innan de verkligen satte fart med växandet. Under alla dessa år försökte jag hålla ogräsfritt under häcken samt vattna under sommaren.

Att dom trivs där det är magert och torrt stämmer nog, men alla nyplanterade växter behöver mycket vatten de första åren innan de har utvecklat ett ordentligt rotsystem!

Om du vill gräva upp fler rotskott och sätta i trädgården är hösten, ca oktober bäst årstid. Du kan pröva göra det nu också med då får du vattna som en galning.
 
80% på att dom tar sig tror jag ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.