Jag är på G att sätta upp ca 50 m grönt stängsel typ gunnebo. är det någon som har erfarenhet av tex Jula eller ÖBs nät. eller om det finns något annat bra märke.

Tack på förhand //Viktor
 
Har hört (av en som har mååånga pigga hundar och därmed stor belastning på staketet!) att det är bra. Vi kommer också att sätta upp Julas staket (fast vi har "bara" tre hundar!).
 
kanon de... De e precis hundar de skall stå emot.. Hoppas de orkar stå emot 50 kg...
 
Thomas59
Har precis investerat i 75 meter JULA-stängsel inkl allt, ca 5000 pix och då ingick gummiklubban. Det var allt som gick in i bilen med hundar iskuffen. Ska köpa ytterligare 100-125meter i helgen.

Har ingen aning om kvaliten men det var billigt så det blev en chansning. 200 meter Gunnebo då ryker ju nästan en månadslön:D, det funkar inte.

Ett problem uppenbarade sig dock, som ni kan ha i åtanke/kolla om ni köper JULA-staket.

Snedsträvorna som ska ta upp belastning från stängselsträcktråden passade inte ihop med markfästena som säljs till just dessa snedsträvor. Markfästena är egentligen inga markfästen utan en plast pryl som trycks på ena änden av strävan med ett hål för en bult som sitter på ett separat stolpfäste.

I de två JULAbutiker jag besökte har dom en ny typ av snedsträvor som är till synes omotiverat hopklämda i den ände markfästet ska tryckas på. Ett runt hål till ett rör som är hopklämt från sidorna gick ju inte. Säljaren ringde centrala supporten och det slutade med att alla stod och kliade sig i skägget och undrade vad som gått fel.

Nu löste det sig för mig genom att jag fick köpa 6-pack med de längsta vanliga stängselstolparna (2m tror jag) och sedan ryckte vi bort motsbarande fästet i den del som var rund på de i övrigt märkligt hopklämda snedsträvorna. Det är egentligen ingen större skillnad på stolpe och snedsträva och stolparna är billigare.

Kolla så att ni inte sedan står där med inkompatibla prylar och en stängd JULAbutik.
 
har upptäckt att deras sträcktråd eller vad det kallas bara är 10 m. Stämmer det. tex Öb tror jag har 50 m.
 
Thomas59
:confused:
viktorj skrev:
har upptäckt att deras sträcktråd eller vad det kallas bara är 10 m. Stämmer det. tex Öb tror jag har 50 m.
Inte den jag köpte i alla fall, den är med all sannorlikhet 100 meter. Har använt 2x30m och det är en hel del kvar i rullen.

Satte ca 30 meter JULA-stängsel idag. Det funkade bra men ok, något gunnebostängsel är det ju inte.

Lite klent dimensionerade klammrar för sträckpinne, snedsträva, spänntråd och snedsträvbeslagen i plast lär solen ta kål på på några år.

EN erfarenhet är i alla fall att se till att stängslet är ok genom att rulla ut det innan man börjar fästa det. Sista 4-5 metrarna av först rullen fick jag i princip fläta om till 30%. Det var bara en enda sallad av allt.

Rullen självexpanderar också när man tar bort transportståltråden så den är oerhört svårhanterad om man gör som mig att försöka rulla ut den efter hand, lutad mot spänntrådarna. Särskilt spännande blev det då stängslet är placerat utanför en hög häck på en 4 dm bred avsats. Har balanserat där hela dagen. Uppfann några nya ord.

På lite avstånd ser den i alla fall oerhört proffsig ut så jag är nöjd. Kommer att gå snabbare nu då man fått in tekniken.
 
ahhh 100 meter ska de va . läste lite nogrannare på sidan nu. Är en helt novis i området när det gäller staket... fick man med någon inst anvisning eller fick man klura ut själv hur de skall monteras
 
Thomas59
Nej någon monteringsanvisning fanns inte med men dom brukar ha ett litet demostaket i butiken att kolla på. Det är inte svårt men det tar ett tag innan man fattar hur dom tänkt sig det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.