Hej,

Snart är det dags att flytta in i vårt nya hus. Något som vi verkligen ser fram emot. Ett projekt som vi har är att riva några inneväggar. Vi har haft ett kort samtal med en byggnadsingenjör som menar på att våra takstolar av typen fackverk är självbärande dvs. ingen avlastning på hjärtväggen.
Hur säkerställer vi att så verkligen är fallet?
Är alltid så fackverkstakstolar inte behöver något mellanstöd?
Vi är intresserade av alla kommentarer och tankar ni har i ämnet. Vi vill gärna undvika att taket ramlar in när vi väl sätter i gång.
Tack på förhand.

Petter
 
Vårt hus är byggt -49 och har fackverkstakstolar i formen av ett W.
Det fanns ändock en hjärtvägg mitt i huset som föregående ägare till större delen tog bort.
I samband med det växlades takstolarna av med en träbalk där väggen suttit.
Jag har dock noterat att en av stödpelarna till denna träbalk sitter ganska löst så det vilar inte ett enda kg på denna avväxling, med andra ord är de gamla takstolarna fribärande trots att de är klenare än vad dagens byggnormer förespråkar.
 
Om takstolarna är självbärande mellan ytterväggarna eller inte beror helt och hållet på hur de är konstruerade och dimensionerade. Vid större spännvidder är det vanligt med stöd på hjärtvägg eller dylikt och det finns ingen bestämd gräns för det ena eller det andra. Allt beror på hur konstruktören valt att göra.

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Om takstolarna är självbärande mellan ytterväggarna eller inte beror helt och hållet på hur de är konstruerade och dimensionerade. Vid större spännvidder är det vanligt med stöd på hjärtvägg eller dylikt och det finns ingen bestämd gräns för det ena eller det andra. Allt beror på hur konstruktören valt att göra.

/Ingenjören
Jag hakar på denna tråden. Vi har precis samma dilemma som trådskaparen. Vi vill ta bort en vägg, men är osäkra på om takstolarna är självbärande. Jag har bifogat en bild på takstolarna och en på väggen vi vill ta bort. Väggen i fråga verkar inte vara särskilt robust, utan mer som en normal tunn innervägg. Takstolarna är av sk W modell. husets bredd är 7.8m invändigt. Hur kan man vara säker på att takstolarna är självbärande?

th_Skiss.jpg

th_Skiss2.jpg
 
hur gick det med väggen och takstolarna?
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.