Har byggt en altan på baksidan av huset. Den är 4.20x4.20 meter. I samband med bygget tog jag bort ett fönster och satte i en dörr i huset istället för att kunna gå ut på altanen. Altanen är drygt 4.5 meter från grannens tomt. Golvet på altanen är vid högtsa punkt från marken 1.60 meter, lägsta höjden från marken är cirka 1.10 meter (lutande tomt). På altanen, mot grannen har jag satt upp ett plank som är 1.78 cm högt, från altanens golv räknat. Detta efter att grannen klagat på insyn från min altan ner mot hans hus/uteplats. Plank + altan mot grannen är cirka 1.78 + 1.60 vid högsta punkten. Jag kan säga att vi inte är överens om detta bygge på grund av ett missförstånd...... :(

Nu skall jag eventuellt sälja huset och jag har inget bygglov för detta bygge.......Kan detta räknas in under "Dolda fel" vid en eventuell tvist? Dvs. kan jag "försäkra bort" det eventuella besväret detta kan ge mig OM grannen eller nya ägaren skulle få för sig att anmäla detta till byggnadskontoret? Vad kan hända om bygglovet inte går igenom? Är det värsta scenariot att jag/nya ägaren får riva altanen?

Altanen syns inte från gatan utanför huset.

AH
 
Thomas59
Bygglovsfrågan kan jag inte svara på men dolt fel kommer det inte att vara.

Du ska ju i frågelistan som du får av mäklaren uppge att altanen saknar bygglov. Tror också att det finns en försäkran i kontraktet angående bygglov så det kommer att bli svårt att mörka detta, och osmart.

Dessutom gissar jag att altanen är väl synlig:D så det måste ju vara svårt att missa den.

Det finns ju en 10-årsgräns för svartbyggen som kanske kan vara tillämplig beroende på när altanen byggdes.

Således inget dolt fel.
 
Om altanen inte har tak och inte är inbyggd på undersidan så krävs inget bygglov. Om planket inte finns längre ut från fasaden än 3,6m så TROR jag inte att det är bygglovspliktigt heller.
 
P
Många gånger så behövs bygglov för altan som ligger högre än 0.5meter över mark.
 
Även att ta upp för en dörr är bygglovspliktigt.
 
Att det krävs bygglov för altan om den är över 0,5 eller så är inte sant. Inte om man kollar in prejudicerande rättsfall. Men om man kollar in SIS normer finns en text om altaner som är över 0,6m över den omgivande (eller något i den stilen) markens medelnivå .
 
Redigerat:
P
0.5 eller 0.6 är ju ganska samma sak. Inte så stor skillnad.
Sen kan det finnas lokala bestämmelse per kommun, vilket jag dock tycker är lite konstigt i allmänhet...
Men TS hade ju mellan 1.6 och 1.1meter på sin altan.........
Det har nog kommunen nått att invända emot.
 
Kommunen kan säkert ha något att invända, det låter ju inte sådär självklart snyggt .. men lagen plus rättsfall är ändå likamed ej bygglovspliktigt. Åtminstone just nu våren 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.