För att fästa golvreglarna i min trädäckskonstruktion kommer jag att använda balkskor vid infästningen i den bärande ramen (bärlinan).

Balkskorna fäster jag med ankarskruv. Frågan är hur många ankarskruv jag ska använda i varje balksko? Använder jag alla hål som finns i balkskon blir det väldigt många skruv och kanske i onödan...

/NiJa
 
Beror lite på vilka laster du har.

Hur lång spännvidd har du? Hur stora är balkskorna 45x137?
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
Balksko: 45*167

Spännvidden är 5400 mm med än "nedgrävd" bärlina på mitten (2700mm). Både bärande ramen och golvreglarna är 45*195.

I balkskorna finns 11 hål på varje sida för infästning i ramen (bärlinan) och 6 hål för infästning i golvregeln.

/NiJa
 
M
3-4-5 st på varje sida,lite beroende på storlek på skon, men skruva i dom osymetriskt, precis som du gör när du spikar. Då får du högsta hållfasthet, å undviker att skruven tar i motsatt sidas skruv..

magentis
 
Inga stora laster alltså. Kör på 3-4 skruv per sida men sätt de längst mot balkskons kropp.
 
Håller på och gör iordning hallen. Har bytt till större fönster, har bytt ytterdörr, rivit resterande gips, drar om elen (förbereder för golvvärme och förser lamputtag med jord och ökar antalet vägguttag), sätter OSB+gips.

Nu till golvet. Vi ska som sagt ha golvvärme + klinker. Golvet behöver isoleras bättre (krypgrund) och i samband med detta tänkte jag minska regelavståndet i golvbjälklaget till c/c30 för att få ett styvare golv. Funkar det med balkskor till extrareglarna eller finns det något bättre sätt? Behöver jag välja samma dimension som övriga reglar i bjälklaget, dvs 45x195 mm, eller funkar det med lägre? Vad säger den samlade expertisen i detta eminenta forum?
 
Marcus J skrev:
Håller på och gör iordning hallen. Har bytt till större fönster, har bytt ytterdörr, rivit resterande gips, drar om elen (förbereder för golvvärme och förser lamputtag med jord och ökar antalet vägguttag), sätter OSB+gips.

Nu till golvet. Vi ska som sagt ha golvvärme + klinker. Golvet behöver isoleras bättre (krypgrund) och i samband med detta tänkte jag minska regelavståndet i golvbjälklaget till c/c30 för att få ett styvare golv. Funkar det med balkskor till extrareglarna eller finns det något bättre sätt? Behöver jag välja samma dimension som övriga reglar i bjälklaget, dvs 45x195 mm, eller funkar det med lägre? Vad säger den samlade expertisen i detta eminenta forum?
Lyfter tråden...
 
  • Gilla
### och 1 till
  • Laddar…
H
Finns en rekomendation på nätet för hur de ska spikas/skruvas. Får t.ex. inte sitta för långt ut mot reglens ände.
 
hokanp skrev:
Finns en rekomendation på nätet för hur de ska spikas/skruvas. Får t.ex. inte sitta för långt ut mot reglens ände.
Låter intressant. Kan du hjälpa mig att finna rekommendationen?
 
  • Gilla
Atom256
  • Laddar…
H
Kommer inte ihåg var jag hittade den. Sök på nätet så hittar du nog den. Tror det var en PDF fil.
 
ESSVE anger 1,6kN tvärkraft per skruv så för att ta lasten behövs kanske bara två skruvar. För att förhindra vridning så behövs nog någon till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.