Jag har fått två lass med åkerjord till min gräsmatta. Kommer från en närliggande åker där de skalat av översta lagret när de gjorde vägen in till området. Det är jord blandat med lite "åkerlera"!?

Kommer att så gräs!

Nu undrar jag följande:
1. Om jag krattar ut detta, går det att så direkt på detta?
2. Eller ska man gödsla på detta?
3. Eller på med ett tunt lager vanlig jord eller sand?

Någon som har erfarenhet av sådan jord?
 
Det är nog för mycket lera i den jorden. Blanda med mycket sand + lite stenmjöl och det fungerar. Annars är det perfekt i rabatterna tillsammans med mull. Åkerjord vet man åtminstone vad den innehåller.
 
Visst kan du så direkt på åkterjorden, men är jorden mycket lerhaltig blir det inte speciellt bra resultat (kan jag intyga som själv har gjort det.) Är det OK med en grönyta hur som helst, eller vill du ha en villaträdgårdsgräsmatta?

Hur lerhaltig är jorden egentligen? Enköpingstrakten, då kan det vara riktig blålera.

En nackdel med lerjord under gräsmatta är att den blir skvalpig när den är fuktig. Varje fotsteg blir en fördjupning. När det är torrt däremot blir den stenhård och maskrosorna trivs då bättre än gräset. Därför bra att tillföra sand, eller rättare sagt grus.Man ska man akta sig för att tillföra finkornig sand till lera för då blir det hela som cement! Stenmjöl ställer jag mig frågande till, men mull är alltid bra att tillsätta.

Räkna också med att du har mycket ogräsfrön i jorden. Mycket av åkerogräset försvinner när du sedan klipper, men inte tistlarna. Jag skulle nog se till att lägga en blandning av grus och mulljord ovanpå åkterjorden snabbast möjligt innan ogräset gror, allternativt om du kan harva ett par gånger nu på våren för att störa ogräset.
 
hmmm... då får det bli ett tunt lager med detta som "fyllnadsjord" i groppar mm, sen ett lager ovanpå med "gräsmattejord".
resten av jorden kör vi til baksidan och har det som fyllnad över stenar.

tack för svaren!
 
Sommartorparn skrev:
...Stenmjöl ställer jag mig frågande till,...
Näring. De som blandar färdig gräsmattejord i stora mängder har alltid i stenmjöl
 
M
Hur skulle nåt kunna bli bättre än riktig matjord, till en gräsmatta?

magentis
 
Kusinen la 15cm Humutex istället för jord när de skulle anlägga gräs. Det består av fermenterat sågverksavfall, typ fin flis/grovt sågsåpn. Väldigt väldränerat i alla fall och helt fritt från ogräs. Nu när gräsets rötter har armerat underlaget, blev det riktigt bra. Det fjädrar lite när man går på det.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Kusinen la 15cm Humutex ...
Hmmm, vadan är detta?
Var köper man det? Vad kostar det?
 
Mikael_L skrev:
Hmmm, vadan är detta?
Var köper man det? Vad kostar det?
Finns på Jehanders i Kållered söder om Göteborg och i Gråbo öster om Göteborg. Har ingen aning om det finns på fler platser, men här nere används det rätt mycket. Kostar 200:-/ton.

Själv anlägger jag gräs med kommunala Renovas gräsmattejord. Den består bl.a. av kompost från Göteborgarnas matavfall, så därför sluts nu cirkeln när jag börjar odla på den. :D
 
fick höra från markkillen som gjorde grunden och grovplanerade tomten, att den jord/sten vi har på tomten idag, är bra. den är bra för att det är så mycket sten i den så att den är väldränerande. skönt. vi har beslutat att köra bort denna lerjord, och använda den i groppar som uppfyllnad endast. Sen kör vi hit ett antal lass ren gräsmattejord så blir det kanoners. hyr en bobcat och kör ut allt med, blir perfekt de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.