Hade planerat nybygget med luftvärmepump, solpaneler på taket en vattenmantlad kamin i vardagsrummet. När jag idag pratade med en firma fick jag ett pris på ca 100k på komplett bergvärme. Luftvärmepump gick på i runda slängar 90k sa han. Sedan tillkommer ju solpaneler, lite dyrare kamin samt en massa rördragning. Finns det överhuvudtaget någon ekonomi i att blanda in solpaneler och/eller vattenmantlad kamin? Känns som att det blir svårt att slå bergvärmealternativet. Blir väl marginellt billigare drift men installationskostnaden samt material blir ju bra mycket dyrare.
 
Har du faat naagot svar paa detta? Jag letar ocksaa efter en lösning med solpaneler plus vattenmantald kamin!
 
M
Ta in fler priser/offertar! 90k för en luftvärmepump.., måste vara nån variant som värmer hela byn :)

magentis
 
Det låter ju relativt billigt med 100kkr för komplett bergvärmeanläggning och väldigt dyrt för luft-vatten-pumpsinstallationen.

Jag hade gissat på 150 Kkr för bergvärme och 150Kkr för lvpump, tillägg för vattenmantlad kamin och solinstallation med tank, så ungefär samma prisbild. Då beror beslutet (om det främst är ekonomiskt och priset är lika) på hur mycket du eldar i kaminen de där 14 dagarna när det är tok-kallt i Östergötland... Gillar du att elda lönar sig nog det, skall du köpa 50-kronorssäckar på macken och finelda med när ni har gäster skall du kanske välja bergvärmen?
 
Lutar väl åt bergvärmen i dagsläget. Tror inte man tjänar ihop med paneler och vattenmantlad kamin. Blir en del rördragning då kaminen står i andra änden av huset.

Däremot kan man ju förbereda lite för paneler för vi vill ha pool i framtiden.
 
Hejsan,

Vi håller på att sätta in följande kit i ett hus som fram till nu värmts upp med direktverkande el:

5st solfångare Lesol 5AR
1st 750 liters ackumulatortank
1st vattenmantlad pelletskamin Ecoidro 11,3kW

Plus ett obestämt antal element med rördragning (blir antagligen 6 - 7 st.

Materialet har jag fått levererat men vad installationskostnaden landar på vet jag först nån gång i mitten på sommaren men om du vill ha mer info så skicka bara ett PM.
 
Pellets är inte aktuellt då vi bygger nytt och inte kommer ha något pannrum.
 
Hej,

Det finns pelletskaminer som ser ut som vilken kamin som helst. Behöver inte ens en skorsten utan har "bara" ut utblås igenom väggen. Färingsö Trä utanför Stockholm där jag handlar allt mitt virke säljer dem.

/Håkan
www.walltorp.net
 
Jepp vår pelletskamin ser ut som vilken braskamin som helst. Vi har nämligen heller ingen pannrum längre utan denna kommer att stå i gillestugan i källaren som en del av inredningen.
 
Ni som har pelletskamin för "vardagsrumsbruk", hur ser lågan ut jämfört med en vedeldad kamin? Blir det samma "mysfaktor"?
Har själv funderat på en pelletskamin men har aldrig sett hur de funkar "live".
 
Mysfaktorn är betydligt lägre pga den något hetsigare lågan. Den lugnaste pelletsbrasan jag sett är i en pelletkamin från "caminetti montegrappa" men samma sak som en vedbrasa är det inte.
 
Glöm inte att räkna med bidraget för solvärme. (Vet ej om det gäller nybyggen, men kolla med boverket eller länsstyrelsen). ..
 
Ja bidraget är riktigt bra, 7500 kronor är maxbeloppet och vi kom upp i det utan problem med 5 paneler från LeSol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.