Hej,
Jag har ritat huset själv under vintern nu och fått bygglov på det. Bygget har smått satt igång och schakningen är klar nu. Men jag skulle önska mig en sista liten granskning på ritningarna och det gäller planlösning innanför väggarna. Det yttre är klubbat men visst vissa småändringar går alltid. Så lite bedömmande på planlösningen som sagt vore jag glad över, trappan, köket, loftet, badrumet, sovrummet.....

Måste tillägga att det är ett Fritidshus

http://www.abbendix.se/post/Sommarhus-projeket-ar-igang!.aspx
(Klicka på bildspelet och välj ikonen med pilar utåt för helskärm + pausa bildspelet)

Mvh Albin
 
Jättesnyggt! Ser ut som en snyggare version av kombon av västkuststugans Vision 80 (exteriört) och Borohus Snödroppen 64 (interiört) som vi lekte lite med i tidigt stadium.

Det är bara en sak som jag skulle ändra på och det är dörren till WC/dusch/tvätt. Det värsta jag vet är att behöva gå på grusigt och kallt hallgolv (oftast klinker där) när man ska till och från duschen med bara, rena fötter. Men det är ju avvägning mot att ta ett extra kliv med tvättbaljan och om du är ute och vill slå en snabb drill så är det bekvämt. Är du inne och ska göra detsamma så drar du med dig smuts från hallen... smaksak!
 
Känns lågt med 2,18 i takhöjd (2,0m på loft), är det begränsning i tillåten byggnadshöjd som lett till detta?
Viss risk finns väl att långa personer slår huvudet i trappan på väg från sovrummet till WC.....

Sen tror jag du glömt vilplanet ovanför trappan och dörren in till loftet.... :)

/Ingenjören
 
dörrlösningen in till sovrummen känns inte optimal, förstår att du antagligen funderat en del här men det finns bra lösningar i många kataloghus på samma problem.
 
Jag skulle gjort en liten vägg mot den stora garderoben och satt dörrarna vinkelräta mot övriga väggar.
 
Hej! Jag heter simon, läser till arkitekt och ger gärna litet tips.

*2,18 är definitivt för lågt i tak. ursäkta mina hårda ord men det är helt förkastligt att bygga så lågt!
2,40 är minimum för att det inte ska kännas klaustrofobiskt.

*det är troligtvis för snävt i början av trappan på bottenplan.

*hallen är inte optimal. om du bygger in det stora sovrummets garderob i väggen, så kan du ha en rät vägg där istället och alltså få en bättre hall.

i övrigt ser det fint ut! lycka till och hör av dig om du vill att jag ska kolla nogrannare på ritningarna.

mvh

simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.