Hej!

Vad är det för typ av färg som används till att måla ladugårdsdörrar?
Eller rättare sagt, om man ska måla med samma svarta färg som man använde förr i tiden, vad ska man använda då?
Jag vill inte måla med nya moderna vattenlösliga plastfärger.


Tacksam för svar
Shamrock
 
tjära?
 
Falu Rödfärg svart? Eller tjära utspädd med lite terpentin kan ju också fungera precis som 5.2 racing skriver.
 
Eller några lager varm tjära som strykes på sommartid då träet är som torrast?
 
Tjära är nog troligast men det är mycket möjligt att de är målade med svart linoljefärg oxå. Om de är målade med tjära ska de vara svåra att måla över med annan färg om jag förstått rätt.
 
...somliga använder spillolja. :eek:
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
M
Vanlig svart lasyr..., ser lite gammalt ut.. Alcro har nåt dom kallar "Timmer Lasyrfärg", den kanske kan passa..

magentis
 
M
Immobil skrev:
...somliga använder spillolja. :eek:
I delar av Hälsinland var det t.o.m rätt vanligt, att man målade hela kåkarna med spillolja. Luktade gammal bensinmack i flera veckor... :D

magentis
 
Jag målade min ladugårdsdörr "allmogegrön" med färg från Alcro. Tycker den matchar den röda ladan mycket bra. Dörren var svart tidigare men jag tyckte den kändes mörk och som ett svart hål i ladan.

Jag kan ordna en bild om du vill.

Nedan lite info om färgen som jag saxat från Alcro´s hemsida:

Allmoge Täckfärg trä.
Ger vackra helmatta fasader i Falurött och andra fina kulörer.
Alkyd/linoljebaserad fasadfärg. Ger en helmatt yta som påminner om traditionell rödfärg.
För målning på nytt trä, tidigare målade och laserade ytor. Fäster på ytor där traditionell
rödfärg inte fäster t ex nytt, hyvlat trä, tryckimpregnerat och tidigare målat trä. Det unika,
vattenlösliga bindemedlet ger en mycket god inträngningsförmåga och de ljusäkta oxidpigmenten en god täckförmåga. Finns i Faluröd, Ockra och Svart samt 5 mixkulörer.
 
Många bra tipps, tack för det:)

Utspedd tjära tror jag på, eller falu svart.
Jag såg på en sida där någon beskrev att Roslagsmahogny med inblandad Kimrök gav en kolsvart gammal yta.
Jag får prova mej fram på en planka med lite olika varienter.

Shamrock
 
shamrock skrev:
Jag såg på en sida där någon beskrev att Roslagsmahogny med inblandad Kimrök gav en kolsvart gammal yta.
Roslagsmahogny/tjärolja med svart pigment blir väldigt fint och är lätt att blanda till själv. Men satsa på en bra tjära, inget billigt skräp. Senast jag målade med roslagsmahogny använde jag tjära från Flügger. Resultatet blev en grynig gegga som dessutom förstörde penslarna.
 
Igår var jag på byggnadsvårdskurs och frågade om just detta eftersom vi ska måla om våra uthusdörrar oxå.

Byggnadsantikvarien sa att har man svarta dörrar så kan de antingen vara behandlade med trätjära, stenkolstjära eller svart linoljefärg. (om de är äldre än 1940 sen kan de vara behandlade med vad för nåt som helst!)

Hans tips var att ta bort en liten flisa och elda på den. Om det är trätjära kommer det att lukta just tjära, är det stenkolstjära kommer det lukta telefonstolpar (kreosot - stavas det så?) och annars är det troligen linoljefärg. Han sa oxå att använde man trätjära så krävdes det normalt massor av lager för att det ska bli svart men att det var vanligt att man blandade i kimrök som nämndes ovan. Då är det lättast att blanda ut kimröken med lite balsamterpentin till en pasta och sen blanda i den varma tjäran. Och det ska som Karakorum skriver vara bra tjära!

Är det stenkolstjära kan man tyvärr inte måla om dem med annat än ny stenkolstjära och det är ju inte så trevligt att ha den lukten på gården...och han rekommenderade inte att man skrapade dörrarna om de var stenkolstjära eftersom det inte är bra att få i sig.

Hoppas nån mer än jag kan få nytta av det jag lärde mig igår...

Nu ska jag ut och elda så får vi se vad vi kan göra åt våra dörrar...vi skulle vilja ha dem målade med kromoxidgrönt så jag hoppas ju på att de är målade med svart linoljefärg!! ;)
 
Förresten behandlade vi ett verandagolv med roslagsmahogny för några år sedna. Inte med kimrök i utan bruna pigment. Det blev jättefint och tåligt.
 
Jag fick svar från Skansens Byggnadsvård och dom svarar med att man förr använde tjära, dörrarna var inte svarta utan bruna, förr i tiden alltså, och den tjära man ska använda är dalbränd tjära, det är den bästa.
Nu vill jag nog ha svarta dörra trots allt, i Roslagen är kombinationen falu rött och svart vanligt. Enklast hade varit att bara köpa vanlig svart lasyr och stryka portarna med men av någon anledning vill jag inte använda "plastfärg" .
Jag tror hur som helst att jag ska blanda ihop Roslagsmahogny och svart kimrök och stryka på en provbit, har man väl valt att göra 1a strykningen med tjära så har man gjort ett val för livet, det går ju inte att ändra sig:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.