Hade tänkt dra igång projekt frigga om några månader och jag har suttit och pulat i Google Sketchup, läst alla friggatrådar om isolering, dimensioner etc etc.

Tanken är att göra en vinterbonad gäststuga på 15 m2 med plats för en besökande familj, 1 dubbelsäng och en våningssäng är tanken.

Golvbjälklag 145x45
Takstolar 195x45
Resterande stomme 120x45

Ska gjuta 3 plintar fram och 3 bak. och fördela dessa jämnt.


Har försökt följa gängse rekommendationer om cc 60 och dimensionen blev till slut 5445x2691.

Frågor & funderingar:

1. Takstolarna går inte "jämnt upp", hur födelar jag dom på bästa sätt? På skissen tryckte jag dit en ytterligare bara.

2. Hur offside är jag? har ingen egentlig byggerfarenhet alls men hade en 5:a i träslöjd i nian :)

Tänkte komplettera skissen med luftspaler, paneler etc när själva grundstommen känns bra.

Tacksam för kommentarer och goda råd!
 
  • Friggan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Friggan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Friggan 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Friggan 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Friggan 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så tokigt :)

Det du kan göra är att du fäller in en stående regel under hammarbandet. på så sätt får du en avlastning för takstolarna ovanför fönstren plus att det stabiliserar rejält.

Spontant utan att räkna eller grubbla allt för mycket så skulle jag tippa att 45X195 är lite overkill för taket rent styrkemässigt men sen kan det ju vara bra för att få plats med isoleringen
 
Ska du bara ha sex plintar och 45x145 golvreglar tror jag golvet blir lite svajigt. Du har ju tänkt att minst fyra personer ska vistas där samtidigt. Jag hade använt nio plintar och en bärlina i mitten
Takbalkarnas fördelning beror på om du ska ha någonting mellan dem. Ska du ha isolering i block är det ju lättast om du går på isoleringens bredd. Jag hade gjort som mats_o föreslår, en regel på högkant under hammarbandet. Sedan hade jag fördelat takbalkarna med cc 1200 och låtit de "avvikande" måtten vara ytterst, om du förstår hur jag menar.
 
De yttre, stående reglarna på långsidorna bör du flytta in en bit!
Annars har du inget att spika "innerväggen" i vid hörnen.

Utrymmet som blir får du isolera från utsidan.
 
Efter att ha googlat upp vad hammarbandet var :) så modifierade jag ritningen lite, är jag rätt ute? (se bild)

Andersmc: 9 plintar istället för 6... hade hoppats att 6 gropar räckt men du har givetvis rätt, 9 är bättre (men jobbigare...).

HawkEye: Tack för tipset, hade ingen tanke på hur hörnen skulle lösas.
 
  • Hammarband.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alternativt sätter man en extra 45X70 inne i hörnet så har man nått att fästa i :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.