Hej!

Har en fråga som jag inte hittat svar på i tidigare trådar. Om man vill bygga en friggebod närmare tomtgräns mot granne än 4,5m måste man ju inhämta (minst muntligt) samtycke. Men vad gäller om tomten gränsar mot kommunal allmänning och man vill bygga friggeboden nära tomtgränsen? Räcker det att någon på kommunen ger samtycke eller krävs bygglov?

Hur vanligt är det att kommunen säger nej? Kan de det eller är medgivandet endast en formalitet?

Tack för svar!
 
Intressant fråga. Jag går i precis samma funderingar.
 
En "allmänning", liksom parker, vägar och gator, betraktas inte som en granne. Därför får inte en friggebod placeras närmare park- eller gatumark än 4,5 m.
Bestämmelserna kan variera i de olika kommunerna. :rolleyes: Ring din kommun och kolla.
 
jag mailade min kommun eftersom jag ville ha min friggebod ca 1 m från kommunens mark. Det kom ett formellt svar tillbaka att det gicka bra att placera friggeboden med detta avstånd från tomtgräns. Tillägget var dock att jag var tvungen att flytta på den om kommunen någon gång i framtiden ansåg att den stod i vägen för "nya" kommunala projekt.

Inget bygglov krävs men se gärna till att få ett svar mailledes.
 
Pratade med vår kommun ang. samma sak. De sa att det krävdes bygglov. Kan bero på att det är nytt område och att det inte är klart vad som ska hända med allmänningen.
 
  • Gilla
barhom
  • Laddar…
D
För oss räckte det med ett grannhörandedokument till kommunen som de godkände (vi bygger 2 m från tomtgräns). Detta förfarande gäller i hela landet, men givetvis har kommunen/privatpersoner rätt att neka att man får bygga för nära tomtgräns.
 
För vår del behövdes inget bygglov. En meter mot allmäning var helt OK för kommunen. Som sagt, hör med just din kommun vad som gäller.
 
Vi har den moderna typen av allmäning. Dvs vår samfällighet äger marken som vi alla i kvarteret köpt dyrt av Skanska som köpt den billigt av kommunen. Som vi/samfälligheten sedan får betala folk för att sköta.
Således frågades "samfälligheten" innan mitt bod-bygge påbörjades. Vi fick OK.
Vad som händer i framtiden låter jag vara osagt. I allra värsta fall får man väl söka bygglov om det knasar i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.