Här kommer en total nybörjare :-/ som just köpt ett litet hus från 20-talet som bland annat behöver dräneras om. Har gjort lite förfrågningar och insett att det kostar runt 80 000 kronor att köpa tjänsten, och undrar nu: vad kan man landa på i kostnad om man gör det själv (förutom grävandet, för det verkar käckt att hyra en kille med grävskopa...). Någon som har erfarenhet, eller kanske rent av vet vart man ska vända sig om man bor i Göteborgstrakten?
Många tack på förhand!
 
Hej
Har du inte tummen mitt i näven,gör det mesta jobbet själv, 80.000 kr han skall väl inte köpa huset???
 
Visst kan du göra det själv om du har tiden och är frisk, men det är ett fruktansvärt slitgöra. Du kan hyra grävmaskin och köra själv också, jag gjorde det förra sommaren. Man lär sig fort. Jag grävde upp 33m gånger 180cm på fyra dagar utan att någonsin ha suttit i en grävmaskin förut. (En medhjälpare.) I den tiden inkluderas handgrävning av 4 m under entrétrappan, upptagning av oljetank och, den obligatoriska glada överaskningen, bortbilning av ett gammalt koksförråd som var gjutet i betong. Jag hade mycket styv lera och hade lyckligtvis jättetur med vädret, det hade inte varit roligt om det hade regnat hela tiden.

Här är ytterligare en bra länk: http://www.pordran.se
 
swede skrev:
Hej
Har du inte tummen mitt i näven,gör det mesta jobbet själv, 80.000 kr han skall väl inte köpa huset???
Tycker det låter billigt...
Beror naturligtvis på hur stort huset är också.

Vi fick ett "kalkylpris" på 3000 kr/löpmeter källarvägg (djup ca 2,5m). Jag antar att det i det priset ingick även återställning av marken.

Vi valde att göra jobbet själv och kommer att hamna på max ca 1000 kr/löpmeter om inte jag räknat helt galet.

Visst är det ett slitgöra, men nog är det värt några timmars slit men jag har nog aldrig tjänat så mycket på ett vanligt arbete någongång.

Om jag räknar lite grovt:

Leja bort jobbet:
3000 kr/m x 15m = 45 000 kr
(byggkillen stegade fram 20 m så priset var egentligen 60000kr)

Göra jobbet själv:
1000 kr/m x 15m = 15 000 kr
Uppskattad tidsåtgång ca 120 tim
"Min timlön" = 30000/120 = 250 kr/tim

Omsätter man detta i att gneta ihop de 30000 kr extra det skulle kostat att leja för jobbet skulle jag alltså behöva jobba ca 2 månader på mitt vanliga jobb.

 
Dränerade själv om min kåk förra sommaren, totalt 35 lpm. Ordnade med en grävare som hade "tid över" en lördag morgon. Allt har till dags datum kostat mig ca 15000 Skr. Måste dock beställa ett lass med matjord för att fixa gräsmattan klar. Du kan som sagt tjäna en hel del på att göra det själv, dock krävs en hygglig arbetsinsats... Lycka till.
 
Vad satte du då på väggen? Är det med dränering och alltihopa? Låter väldigt billigt tycker jag.........
 
I detta ingår allt utom svett och tårar, se nedan.
Grundmursmembran, matta(mataki), sockellist, cement, frigolit 5cm(extraisolering utanpå mattan, grävning, spik&brickor, dränerrör med extra stöd skarvmuffar spaltpluggar t-rör böjar och proppar, penslar, övriga verktyg, grus runt dränerrören samt bortforsling av gammla jorden och planering av tomten.

Totalt gick detta på 13111 kronor. Nu tillkommer dock mera matjord för att kunna göra allt helt klart.

LGB
 
Fiberduk oxå??
 
En GRÄVMASKIN med grävskopa borde du få för 5-600kr i timmen, om du tar en minigrävare så borde det kunna bli lite billigare, de förstör mindre men det går ju långsammare särsilt om det är mycket sten,
Lycka till. :)
 
Vi har köpt ett renoveringsobjekt. Vi lejde bort dräneringsjobbet, en av de få saker vi inte gör själva. Huset är stort, 70 meter rynt om har delvis platta, torpargrund, äldre matkällare 1800-tal i mitten av huset samt oljekällare 1930-tal. Huset ligger i en backe med plattan mot branten. Vi behöver därför en extra dränering en bit från huset på bättre djup för att ta djupare vatte som annars rinner in under plattans dränering och in i de två källarna. Huset är som sagt av äldre datum och alla murar är gråstensmurar så man kan inte bara gräva hej vilt och sen sätta matta utan man får ta det lite piano.

Klart man kan dränera själv men det är skönt att låta nån annan ta vissa bitar när man själv har resten av huset att fixa. Vi hade dit 6 olika firmor 4 lämna offert, man lär sej av att prata med dom och skapar sej själv en uppfattning om vad som bör göras och hur.

plexi
 
Bananen

Jag valde ett dränerrör som man inte skulle använda fiberduk till.

LGB
 
Hej
Om du köper tjänsten av en firma,se till då att han är försäkrad mot olyckor. Det hade en familjen i Örebro som tur var. se artikel i Nerikes Allehanda
http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=348165
Tur att det inte händer så ofta.....

/N
 
Ojdå man kanske ska ta fram spaden istället....... Lättbetong är väl oxå rätt skört???
 
Hur kul är det, att stå i dräneringsgropen med en spade i handen, när en del av huset rasar ???? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.