Jag tänkte borra några hål i fasaden nu till sommaren för att sätta krokar till blomkrukor och diverse annat, men jag är osäker på hur jag ska göra för att fukten inte ska krypa in.

Jag bor i ett helt nybyggt hus (stod klart i mars -09) och fasaden är i puts. Vad som gömmer sig där inunder vet jag dock inte riktigt. När jag knackar på väggen "ekar" det, så det är ingen solid betong eller tegelvägg.

Finns det något universalknep?
 
M
Jag avråder dig från att borra några hål i fasden. Troligen är det bara nåt puts-liknande, å då lär det inte hålla att hänga några blokrukor på. Så mitt råd är att du tar reda lite mer om fasaden, innan du skaffar dig ett helt onödigt problem.. Kolla med företaget som står för huset/konstruktionen, så hjälper dom dig med en lösning..

magentis
 
Thomas59
bossekatt skrev:
Jag tänkte borra några hål i fasaden nu till sommaren för att sätta krokar till blomkrukor och diverse annat, men jag är osäker på hur jag ska göra för att fukten inte ska krypa in.

Jag bor i ett helt nybyggt hus (stod klart i mars -09) och fasaden är i puts. Vad som gömmer sig där inunder vet jag dock inte riktigt. När jag knackar på väggen "ekar" det, så det är ingen solid betong eller tegelvägg.

Finns det något universalknep?
Hänga blomkrukor på husfasaden! Är inte det lite 80-tal? Låt fasaden vara.

Placera istället ut några trädgårdstomtar, lite vagnshjul, ett par plaststorkar och en springbrunn (i plast) så är du hemma:). Jämnt utspritt ska det vara.
 
Du skall inte behöva oroa dig för fukt i väggen. Putsen andas och ett litet borrat hål skall inte vara något problem om det inte regelbundet regnar direkt på det.

Som magnetis skriver så bör man ja tänka sig två gånger innan man borrar, det går inte att gömma hålet då det väl är borrat. Det är bäst att kolla upp vilket väggkonstruktion du har. Är det Leca eller liknande är det inga problem att få skruv att fästa. Skulle det vara ett putslager på ngn form av isolering så är det mindre lämpligt att hänga något som bara sitter i putsen.
 
bossekatt skrev:
Jag bor i ett helt nybyggt hus (stod klart i mars -09) och fasaden är i puts. Vad som gömmer sig där inunder vet jag dock inte riktigt. När jag knackar på väggen "ekar" det, så det är ingen solid betong eller tegelvägg.
Läs mer om putsade trähus och fundera en gång till om du vågar göra ett håll i en sån fuktkänslig konstruktion som finns under "putsskorpan"
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.