Ska bygga tillca 80kvm som ska innehålla ett vardagsrum och 3 lite mindre rum, ingen vvs ska dras, vad kan man räkna för pris per kvm helt färdigt med takpannor och klädsel brädor utan färg.
 
15000-20000 per kvm ska du nog kalkylera med inkl grund.
 
Men ska man verkligen räkna så mycket även om det inte innefattar kök o badrum, tycker det låter massor , Det får man ju en helt ny villa för med ex Älvsbyhus
 
Under 10' tror jag lätt du kan räkna när du inte har några badrum eller kök. Men mycket beror ju också på markjobb och vilken grund det handlar om. Och självklart vilka material du avser använda och hur byggnaden ser ut i övrigt. Stora dyra fönster / skjutpartier etc. Tak, golv, innerdörrar belysning. Det kan bli dyrt och det kan bli jättedyrt om man vill.
 
Antar att resonemanget bygger på att tillbygnaden ska ske i ett plan. Vilka siffror kan man räkna med om man gör en motsvarande tillbyggnad i 1½-plan?
 
När jag nosade på ämnet tillbyggnad för några år sen (pratade med lite olika personer - arkitekt, byggare) fick jag av alla beskedet att givet en viss boyta blir det billigare med 2-plan/1 1/2-plan än med 1-plan eftersom det är taket och grunden som är dyrast. Men de sade också att skillnaden inte är större än att den lätt kan ätas upp av andra faktorer (besvärliga grundläggningsförhållanden, såna saker som Anders S nämnde o s v).
 
Precis som Farzan nämner så är det inte så mycket billigare att bygga två våningar istället för en. Det försvinner en del yta i form av en trapp, som dessutom kostar rätt mycket pengar i sig. Det behövs en lite kraftigare stomme som håller för en våning till etc.

Så summa summarum blir det möjligen marginellt billigare. När jag funderade på att bygga hus blev jag väldigt konfunderad över detta faktum, men när man skrapade på ytan var det en rad extra saker som kom till, som inte behövs i ett enplanshus.
 
Swetrot skrev:
Precis Det försvinner en del yta i form av en trapp, som dessutom kostar rätt mycket pengar i sig.
...fast här rörde det sig i o f s om en tillbyggnad och då finns det ju oftast redan en trapp...
 
Tankefel av mig.
 
Exakt, trappa finns ju redan. Det handlar dessutom om en tillbyggnad utan vatten och avlopp.
Dock, invändningar om att en lite dyrare konstruktion kan krävas är ju värda att beakta.
 
Så om jag fattar rätt så:

tillbyggnad i 1-plan ca 35 kvm skulle gå på 525 000 kr totalt (om man räknar helt schablonmmässigt med 15000 kr/kvm vilket ju kan diskuteras), medan en tillbyggnad i 2 plan på samma yta ger 70 kvm men en totalkostnad som inte är så mycket högre? Hur mkt högre ska man räkna här om man vill tillbygga i 2 plan?
 
Milroy hette min chaufför jag hade när jag bodde på Sri Lanka...... :)

När jag gjorde en utbyggnad av mitt hus, utan kök eller badrum, så kostade det knappt 10000kr/kvm. Jag gjorde allt själv utan el, vattenvärmeslingor, gjutning av platta. Detta var 2005 och priserna har sedan dess gått upp.

Så om du gör rubbet själv så tror jag att det är realistiskt att räkna på 12000 kr/kvm, och naturligtvis högre om du anlitar någon som gör jobbet.
 
Vi har i vår startat våran utbyggnad som blir i två våningar med vardera 75m2.
Nedre plan blir garage och övre blir sovrum och ett nytt badrum.

Vi har budgeterat ca 600K för att färdigställa detta bygge, dvs 4000kr/m2.
Vi gör nästan allt själv men än så länge har vi bara jobbat en månad även om mycket material redan är inhandlat /beställt i förväg.
Plattan gjöts i fredags och den hamnade strax under 1000kr/m2 om jag räknar in golvvärme, grävning, återfyllning allt markavlopp och dränering.
Vi lyckades komma 15000:- under budget för den färdiga grunden.

Så det går att bygga relativt billigt om man är noga med att planera inköp och har tid att göra det mesta själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.