optimum
Ska byta kök och det ska bli ett IKEA kök. Där ska jag använda ett antal täcksidor för olika delar men de behöver kapas.


Fundersam på hur jag kapar dessa utan att de flisar sig.
Skivorna är spånskiva med ekfanér.
Stor risk för att fanéren flisar sig i sågsnittet.
Ska såga både längsmed och tvärs ådringen i fanéren.

Några tipps om vad jag ska använda för typ av såg och teknik för att kapa till skivorna så bra som möjligt, rakt och snyggt?

mvh Roland
 
Det ultimata som jag brukar använda: TS 55 EBQ-FS
En sänksåg märke festool med styrskena, 48 tänders klinga är mums.
Just den här sågen har ett splitterskydd som man sätter på.

Dock kanske lite dyr att köpa för engångsendamål =).

Är det riktigt träfaner eller bara melamin som du ska kapa?

Jag brukar tejpa med maskeringstejp där jag ska såga, funkar fint.
 
Feston går alldeles säkert men varför inte åka till ett byggvaruhus som kapar till t.ex. bänkskivor. Jag har använt mig av detta några gånger för långa "precisionssnitt", det brukar ju bara kosta ett par tior/kap!

Ta med en spillbit eller kapa "tunt" första gången så att du blir nöjd med resultatet bara ;)
 
optimum
Det är riktig fanér. inte mellamin.
Ska kapa en hel del.
Ska kapa en del på längden och en del på tvären eftersom det ska bli vinställ samt klä in skåpsdelar med sådan skivor.

Kikade på TS 55 EBQ-FS men verkar vara proffsmodell av cirkelsåg handmodell?
(med styrlinjal) 4-5 tusen lite häftigt.


Borde gå med vanlig cirkelsåg men rätt klinga och spänna fast ett långpass som linjal?

Maskeringstejp verkar vara intressant, räcker det till?


mvh Roland

 
Visst går det med vanlig cirkelsåg, förutstättningen är ju att det är en hyffsad skarp klinga. Maskeringstejp brukar funka fin fint, prova på en spillbit först bara så att du blir nöjd med resultatet. lycka till
 
Om du ska såga mycket så är Feston Rollsen att såga med, visst du kan klara det med en vanlig cirkel också, men om du missar ETT snitt... Hur roligt är det?
Tycker du den är dyr att köpa så kan du ju alltid hyra en!
Feston är gjord att såga raka fina snitt med iom att den har en skena som sågen sitter fast i..
De flesta här på forumet som gillar verktyg drägglar över en sån såg.. ;D
 
optimum
Vilka andra alternativ är lämpliga?

Byggsåg ? (med fintandad klinga)
Bandsåg ?

De kan man ju ha mer användning för senare. En Feston har man endast för att kapa skivor men verkar kanon för ändamålet. Har kikat på bilder här på forumet så jag inser att det är en kanonsåg me 4 tusen papp. Ska även kika om det går att hyra där jag bor.


mvh Roland
 

En bordscirkelsåg är ännu enklare att få raka snitt med än en cirkelsåg med anhåll/styrskenor. Har du golvplatsen för en sådan så är det en bra grej att ha. Bandsåg är helt fel för denna typ av sågning.

rolri skrev:
Vilka andra alternativ är lämpliga?

Byggsåg ?  (med fintandad klinga)
Bandsåg ?

De kan man ju ha mer användning för senare. En Feston har man endast för att kapa skivor men verkar kanon för ändamålet. Har kikat på bilder här på forumet så jag inser att det är en kanonsåg me 4 tusen papp. Ska även kika om det går att hyra där jag bor.


mvh Roland
 
Som komplement till rätt verktyg är det säkert värt att ta en funderare på hur många snitt som faktiskt måste vara synliga - jag ha en hel del täcksidorn i köket men inte på något ställe behövde jag ha ett synligt snitt?

Som sagts tidigare på forumet ligger hantverksskickligheten inte i att såga fint utan att dölja det som inte skall synas....
 
johan77 skrev:
En bordscirkelsåg är ännu enklare att få raka snitt med än en cirkelsåg med anhåll/styrskenor. Har du golvplatsen för en sådan så är det en bra grej att ha. Bandsåg är helt fel för denna typ av sågning.

[quote author=rolri link=1135964939/0#6 date=1136102600]Vilka andra alternativ är lämpliga?

Byggsåg ?  (med fintandad klinga)
Bandsåg ?

De kan man ju ha mer användning för senare. En Feston har man endast för att kapa skivor men verkar kanon för ändamålet. Har kikat på bilder här på forumet så jag inser att det är en kanonsåg me 4 tusen papp. Ska även kika om det går att hyra där jag bor.


mvh Roland
[/quote]

Som johan77 skriver, räcker vanligt bordsåg mer än väl för denna typ av arbete för att få raka snitt och enklast.

För att få fina snitt och ej fransa så låt klingan sticka upp endast 3-4 mm ovanför materialet. Detta gör många fel på, folk låter klingan sticka upp för mycket, och får således "fransad" sågsnitt.

Lycka till
 
optimum
Bra tips.

Ska ta väl vara på dem.
Planering för hur snitten ska bli verkar vara en av nyckelpunkterna om man skulle få lite frans. Att bara låta klingan gå upp 3-4 mm (rättad var cm) ska jag testa och verkar vara en värdefull sak.

Kikar på att skaffa en bordsåg eftersom man kan använda den till massa andra jobb.

Idén med Festool sänksåg var bra och lurar på om man kunde fixa en egentillverkad hobbyvariant. Det smarta där är ju förutom att den ger raka fina snitt, att den inte skadar underlaget då den inte glider direkt på skivan utan på skenan.

mvh Roland (som tackar för tipsen)

 
mm inte cm, men jag tror att du gjorde en felskrivning bara.
 
optimum
Bra observerat, rättat i texten ovan så ingen annan gör fel, givetvis mm. :p
 
Hur blev snitten och hur gjorde du?
 
optimum
Inte fått köket ännu men provat lite.
Skaffat fintnadad klinga till handcirkelsågen och höjt bladet så att bara lite går igenom.
Provat med linjal (vattenpass) och lugnt och stabil matning

Verkar gå bra vid prov med en takskiva jag hade, plastbelagd spånskiva.
Ska prova med detta när jag får skivorna till köket.

mvh Roland
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.