Hej,
pratade lite med en VVS snubbe lite allmänt om ventilation i stugan då han nämde att man ska ha en underliggande ventilation till braskaminen (underdrag), dvs att den byggs in i plattan typ. Men jag vet ju inte vart exakt den hamnar. Har aldrig hört talas om det. Kaminen kommer stå i storstugan, dvs rakt skorstensrör på ca 5 meter.

Vad tror ni?

Här är ritningarna om någon vill få en bild.
http://www.abbendix.se/post/Sommarhus-projeket-ar-igang!.aspx
 
Det han menar är att kaminen ska ha luft utifrån till förbränningen för att inte elden ska störas av det undertryck som skapas av ventilationen. I.o.m att dagens hus är så täta blir undertrycket, trots att man ordnar uteluftsventiler ovan fönstren, såpass markant att det kan vara svårt att få en bra förbränning i kaminen eller det kan åtminstone lukta "blöt sot" när kaminen inte används. Står kaminen efter yttervägg är det ju inga problem att göra hål genom väggen i efterhand men annars är det bra om man tänkt ut placeringen. I värsta fall får du väl lösa det med en rejälx-tra ventil som du kan öppna i närheten av kaminen
 
Ett bra alternativ är en ventil som sitter högt upp på väggen en bit från kaminen för att man ska slippa kalldrag efter golvet. Så har jag efter rekommendation löst det när jag installerat kaminer i befintliga hus och det fungerar alldeles utmärkt.
 
Tack för svaren. Jag ska överväga lite nu vad som är bäst. Men hur stor bör ventilen vara och på vilken höjd?
 
Jag har använt 5-tums tallriksventiler som sitter ca 180-200 cm över golv, det är ju bra om det går att stänga ventilen när inte brasan behöver till-luft.
 
Jag har dragit tilluftsrör till kaminen genom grunden, en krypgrund i mitt fall.
Jag har superbra drag i kaminen, och inget kallras alls från de vanliga tilluftsventilerna.

Om du väljer att sätta en extra tilluftsventil till kaminen som Nusnäs skriver om, så se till att den sitter så nära kaminen som möjligt, och på ett sådant sätt att draget från den till kaminen inte passerar där du/ni vistas eller förbi ett element(för då kan termostaten reagera på den kalla luften som strömmar förbi och då öka värmen på elementet istället för motsatsen).
 
Har funderat lite och känner att det är lika bra att gjuta in ett friskluftsrör till kaminen från första början. Det känns dumt att "kall" luft ska passera i rummet om man sätter den på väggen. En annan lösning är att dra den i väggen bakom den rakt ut, men då måste den väggen iofs göras tjockare. De flesta tilluftsöppningarna i kaminerna är på 100 så då räcker väl det ut också?

Vilket sorts rör rekommenderas då?
Ska jag lägga den helt under plattan och gå 90 grader upp på båda sidor. Eller kan jag gå i cellplastsisoleringen och rakt ut igenom ett kantelement, dvs borra hål i det samt sätta en vanlig ventil på utsida direkt på elementet? Denna lösning låter smidigast men jag kanske förstör kantelementets funktion? Kantbalken är 40cm och 20cm ovan mark?
Vad ska man ha på utsidan för praktiskt och snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.