Fråga mig inte varför men för någon underlig orsak beslutade jag mig för att bara dra själva skyddsröret i RÖR-I-RÖR systemet för tappvattnet när jag började renovera badrummet och tänkte dra innerrör (pex-slangen) efteråt när jag ska installera vattnet.

Säkert var det för att det stod att det går o byta innerrör ifall skadan skulle inneträffa o därför borde det vara lätt att dra innerröret i efterhand, men det var det inte.

Har nu dragit pex-slangen till toaletten som var ca en meter rakt ner med en 90graders ut ur väggen, men det var inte lätt.

Någon som har något bra tips hur man drar dessa. Har ca 2x4m med ett antal böjar att dra kvar?

Väggarna är tätskicktade och ska kaklas i veckan.
Lyckas jag inte dra dessa får jag öppna taket i tvättstugan.
 
Jag drog golvvärmen genom skyddsrör på några ställen.
Nu hade jag ingen 90gradare, men jag gjorde som så att jag drog genom en dragfjäder för el ( av plast ) genom skyddsröret, skar en läpp i änden av pex-röret som jag tejpade fast dragfjädern på.

På ett ställe fick jag suga genom en tråd först med dammsugaren , för att dra genom dragfjädern med.

Det går ju mjuka upp slangen lite genom att värma den med tex en hårtork om det kan vara till någon nytta.
 
Redigerat:
Sedan kanske det kan underlätta om du har någon annan i andra änden som kan styra på slangen lite försiktigt samtidigt som du drar.
 
Redigerat:
jag har sett specialverktyg som dras fast í rörets mynning, med en led vid fäste för snöret. Annars är det mesta skrivet, se till att röret är så varm som möjligt. I avsaknad av specialverktyg, snedskär änden och borra ett hål i "läppen" och fäst ett snöre i läppen. Om skyddsröret inte är noga infäst, speciellt i böjarna så kan det bli mycket svårt att få i PEX-röret.
 
Ta lite smörjmedel också så glider innerröret lättare.
 
Det kan vara lite jobbigt att få hela röret varmt med en fön eller dylikt, har du möjlighet så spola igenom röret med så hett vatten som möjligt, 70-80 grader.
Verktyget ( som nämndes) som används för att koppla ihop slangar vid byten, tror jag skulle underlätta..
Det går rätt tungt ibland, linda dragtråden runt en kofot eller ,håll en regel eller nåt mot väggen, så inte kofoten går igenom.. sen är det bara att bända, linda om osv...
 
Det jobbigaste att dra röret var nog att den fastna först i väggboxfixturen (90graders böj ut ur vägen), Gjorde man en läpp spetsade den hörnen, verkar som det lättaste blir ifall det var format som en kona i toppen. Skära en kona eller sätta någon slags nippel. Förslag?

Det här specialverktyget ni pratar om, vet ni vad den heter o var den går o köpa /beställa.

Helst en länk
 
  • Gilla
Alexander Åkesson
  • Laddar…
Tror specialverktyget är så special så det lånas ut av Wirsbo till rörmokare.
Att rör i rör är bytbart är mycket en marknadsföringsgrej och mindre faktiskt bytande.
Ett par 90 graders böjar gör att det behövs brutal kraft för att få igenom slangen.

Mvh
 
jerrycort skrev:
Det jobbigaste att dra röret var nog att den fastna först i väggboxfixturen (90graders böj ut ur vägen), Gjorde man en läpp spetsade den hörnen, verkar som det lättaste blir ifall det var format som en kona i toppen. Skära en kona eller sätta någon slags nippel. Förslag?

Det här specialverktyget ni pratar om, vet ni vad den heter o var den går o köpa /beställa.

Helst en länk
Jag köpte mitt via Ahlsell, det är inget märkvärdigt alls egentligen, som två korta fransskruvar med en wire emellan,
Jag lyckades slarva bort navigeringsfältet, så någon länk blir det inte,
Men gå in på Uponor, leta rätt på webbkatalogen, och sök på rsknumret 1870911..

sen finns det en pjäs att sätta på kofoten också, men det är ifall det finns en slang att dra i.
Rsk 1870677

Det går tungt att dra genom böjar, det är därför man har kofoten och drar ut slangen med,
I ditt fall kan du ju räta ut den lite och ha dig, så mjuknar den, och blir lättare att dra igenom.

Gör du något verktyg själv , så är du rätt ute när du tänker runda hörn, snedskurna slangar tror jag inte är lämplig om det är böjar efter vägen.
 
En 12 millimeters franskskruv kan nog vara utgångsläge för lite hempul, kapa den till 25-30 mm, ink skalle, borra rakt igenom den för att få in dragtråden, som du gör en knut eller nåt på för att låsa den,
Det skulle kunna funka, ett billigt och enkelt försök iallafall.
 
Kollat lite närmare på verktyget

hur ska man använda den? ser mer ut som man tar det gamla röret, sätter den på den ena änden och sedan den nya på den andra änden och drar ut den gamla o in med den nya

Hur får man den att sitta fast på röret?
 
  • 1870911.jpg
Verktyget på bilden är avsett för byte av rör. Eftersom "skruvarna" är gängade ska de skruvas in i resp. rör.
Testa, att göra ett eget verktyg enl. Mästers beskrivning i inlägg #10. Det bör funka.
 
Hur mycket vågar man dra?
 
När jag byter slangar, så lägger jag en 2tum6 mot väggen som stöd, kopplar sedan på kofoten och tar i....
Så ganska hårt vill jag påstå..
Funderade lite, och undrar om det inte kan gå att snedskära i alla fall, om du snedskär ca 8-10 cm, så du får en mjuk följsam ände, och plats för lite tejp.
Borra ett hål i spetsen att trä drag tråden igenom, tejpa lite runt spetsen så att det blir en jämn övergång mellan dragtråd och slang.. Kan funka...
Obs. det måste vara en stark dragtråd,, det är nog gränsfall om elektrikerns duger, men kanske..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.