Marcus J skrev:
Visst får du det. Det är bara det att jag inte har något svar. Jag har varken kollat eller köpt ännu. Varför undrar du? Skrev jag nåt som var konstigt? Vet du (eller någon annan) förresten vilken IP-klass som krävs för denna placering?
Okej, jag reagerade på att du skrev 10 A, men förstod nu att du menade säkringsstorleken och inte maxströmmen på uttaget.

Eftersom att det är under tak (skyddad mot regn alltså?) så ska det räcka med IPX1, om jag tolkar elinstalltionsreglerna rätt. Fast jag skulle nog monterat IP44 eftersom att det är utomhus.

Edit: Jag rättar mig själv och säger att IPX1 inte räcker, utan att IPX3 eller IPX4 krävs.
Montera IP44.

//Patrik
 
Redigerat:
Marcus J skrev:
Kommer ordna med ett kapslat vägguttag (1 fas, säkrat 10 A) på farstukvisten (under tak). Husets elcentral sitter infälld i väggen alldeles bredvid där uttaget skall sitta. Anser den samlade expertisen här på forumet att det bör styras av en strömbrytare som sitter inomhus? Vilken höjd över farstukvistens trallgolv är rekommenderad för vägguttag. Jordfelsbrytare är redan installerad på samtliga grupper i centralen, utom VVB samt undercentral för alla elradiatorer.
Någon som kan hhjälpa mig att bringa klarhet? Behövs strömbrytare inomhus? Montagehöjd?
 
Marcus J skrev:
Någon som kan hhjälpa mig att bringa klarhet? Behövs strömbrytare inomhus? Montagehöjd?
Som du kan läsa lite högre upp i tråden så är tydligen strömställare på uttag utomhus med i svensk standard, som är en rekommendation. Alltså behöver du inte ha det, men känner du att det skulle vara bekvämt så varför inte..

Vanlig montagehöjd på vägguttag utomhus är 1700 mm ö.g. Sitter de lägre så ska det finnas lås och dyl.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Som du kan läsa lite högre upp i tråden så är tydligen strömställare på uttag utomhus med i svensk standard, som är en rekommendation. Alltså behöver du inte ha det, men känner du att det skulle vara bekvämt så varför inte..

Vanlig montagehöjd på vägguttag utomhus är 1700 mm ö.g. Sitter de lägre så ska det finnas lås och dyl.

//Patrik
Njae... Jovisst det skulle väl vara jättebra med strömbrytare men det blir ju onekligen en del extra kabeldragning. Elcentralen sitter som sagt utomhus... När jag tänker efter så finns det två helt oanvända faser liggande bakom kåpan till ett utanpåliggande VU i tvättstugan, som även den har ingång från samma farstukvist. Innan vi renoverade tvättstugan satt kopplingsdosa med 3 faser+nolla+jord till tvättmaskin där. Det kanske kunde bli riktigt bra med EKK light i kabelkanal från det utanpåliggande uttaget via strömbrytare och hål i yttervägg till utanpåliggande VU (IP44). Förresten vilken kabeltyp är bäst lämpad för ändamålet?
 
Du behöver inte ha brytare om du inte vill. Du får sätta uttaget under 1700 om det är petskyddat, vilket jag tror i princip alla IP44-uttag är idag. Dock så får du inte göra något utan behörighet, men det ska vi inte tjata om i fler trådar... EKLK skulle en elektriker använda om kabeln kommer synas, annars EKK.
 
"om det är petskyddat, vilket jag tror i princip alla IP44-uttag är idag"...

Eftersom första 4:an står för just petskydd mot föremål större än 1mm så är det nog troligt : )
 
Se där, då fick vi det på papper också!
 
Floppman skrev:
Du behöver inte ha brytare om du inte vill. Du får sätta uttaget under 1700 om det är petskyddat, vilket jag tror i princip alla IP44-uttag är idag. Dock så får du inte göra något utan behörighet, men det ska vi inte tjata om i fler trådar... EKLK skulle en elektriker använda om kabeln kommer synas, annars EKK.
Jag är kontrollfreak så jag vill veta allt innan elektrikern kommer. Dessutom har jag hittills brukat förbereda genom att inhandla en del material.
 
Gammal tråd, ska se om man kan väcka liv i den igen.

Jag vill göra precis samma sak, dvs dra ett utomhusuttag från en utomhuslampa.

Kommande belastningen är inga problem. Dock finns en två polig dubbel strömställare inomhus som styr ett skymningsrelä för lampan utomhus och en lampa inomhus. Bör man byta strömställaren till en säkerhetsbrytare istället så att den klarar, säg 1800watt, eller går det alldeles utmärkt att använda den för att koppla ifrån uttaget och allt annat som sitter på den brytaren?
 
Det ska gå bra. Om det är en hyfsat modern strömbrytare så är den klassad för 10 A. Sedan måste du kanske inte använda den för att bryta den last som är ansluten i uttaget?
 
Ha, modern, den är från 80 talet... Kanske bör byta den ändå. Just in case då.

Eftersom den är kopplad till kopplingsdosa utomhus och sen till ett skymningsrelä och sen lampan, så bryter jag den aldrig... Om inte min någon gäst råka trycka på fel brytare när hem vill släcka en lampan.

Tanken är att dra uttagen från kopplingsdosan.
 
vincentt skrev:
Ha, modern, den är från 80 talet...
Det räknas som "hyfsat modern" i de här fallet! :) Dvs den lär klara att bryta en normal 10A grupp om du inte tänker ha stora induktiva laster på den. (Men det klarar en "vanlig lampknapp" inte heller i längden.)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det räknas som "hyfsat modern" i de här fallet! :) Dvs den lär klara att bryta en normal 10A grupp om du inte tänker ha stora induktiva laster på den. (Men det klarar en "vanlig lampknapp" inte heller i längden.)
Ja du, vad anses vara stora induktiva laster. Nu tänker jag trafos och datorer... Du får utbilda mig.

Men annars ska uttaget användas för högtryckstvätt och lite andra trädgårdselprylar och det är mestadels motorer i dem.
 
BTW, det pratas om att man ska en JFB ska vara inkopplad för utomhusuttag, menar man till uttaget (portabel eller fast) eller syftar man på den som finns i elcentralen (om det finns en JFB så att säga).
 
vincentt skrev:
Ja du, vad anses vara stora induktiva laster. Nu tänker jag trafos och datorer... Du får utbilda mig.

Men annars ska uttaget användas för högtryckstvätt och lite andra trädgårdselprylar och det är mestadels motorer i dem.
Ja, men du skall väl inte använda din brytare för att bryta dessa laster, eller? Dvs, om de är av och inte används när du manövrerar knappen så spelar det ingen roll. (Ett vanligt problem är ju annars t ex att brytare dör av för många lysrör eller dylikt. Det klarar de inte i längden.)

Det är annars en bra idé att kunna bryta utomhus-el, särskilt vid JFB problem. (Jag har tom gjort så att jag kan bryta nollan med en tvåpolig brytare).

Och JFB anbefalles definitivt! Vid all nyinstallation så krävs det egentligen, men jag låter vara osagt om det du vill göra kan falla under "underhåll" eller dylikt och alltså då formellt kunna smita under. Ha definitivt en portabel JFB i uttaget, men bäst är naturligtvis en som skyddar hela huset. En smart sektionering är då att ha ute+inne. Om det inte går (diazedcentral exv.) så går det för det mesta bra att köra hela huset på en JFB ändå.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.