Vill bygga ett plank från huset mot tomtgränsen ca 3 meter med port i men har fått nej på förhand från bygglovshandläggaren. Han rekomenderade friggebodshöjd 1.80 men jag vill ha port som är täckt över. Kan jag lägga spalje över friggebodsplanket, som jag visar i fotomontaget, för att få höjd?
 
"Friggebodshöjd" - knepigt - 1.80 är ju ingen friggebodshöjd - från mark till taknock är det 3 m.

Men ditt förslag kan väl näppe kallas 'spaljé' - det ser alltför tätt ut.
 
Bygglovsfria plank får enligt nya utvidgade friggebodslagen vara1.80 höga.
 
Men får de stå vid tomtgränsen då?
 
Den skall gå mot tomtgräns inte efter. Men om den är ok hänger på vad grannen tycker.
 
Bygglovspliktig höjd beror på vilken kommun det gäller. Bygglov krävs hos mig på plank mot tomtgräns över 80 cm och om grannen godkänner.
 
Alla småhus får :Bygga en skyddad uteplats med hjälp av ett plank i anslutning till bostaden. Planket får inte vara högre än 180 centimeter och inte sträcka sig mer än 3,6 meter från bostadsbyggnaden. Avståndet till tomtgräns skall vara minst 4,5 meter. (Här sa min handläggare att vi får bygga ända fram till gränsen om grannen godkänner)

Frågan är fortfarande om någon vet om man kan bygga på en spalje på planket?
 
AnneFi
jag smiter in med en fråga här.
jag hade tänkt att hindra insyn från vägen till trädgården genom att mellan mitt hus och grannens trädgård sätta avdelare. det blir 180 högt och 7 m långt med ett hål för gång i. tanken var först armeringsmatta och klängväxter men det tar tid så jag tänkte sätta vindskydd som det växer upp på.
behöver jag bygglov? det blir ju bara ett smalt streck sett från grannen,
dom kan alltså fortfarande se på båda sidorna.
 
Hemmakatten
AnneFi: Ja, du behöver bygglov.

annikahs: ja, du kan bygga spalje på planket, men det kräver att spaljen är genomsiktlig, har för mig (inte säker) att det måste vara minst 50-60% luft i spaljen.
 
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.