Hej

Kan man övergöda en gräsmatta ?

Strödde Super Gramino med vagn under påskhelgen men var fuktigt i gräsmattan så hålen i spridarvagnen blev igensatta varvid säkert för liten mängd gick ut.(lite mer än 1st 10kg påse på ca 600-700m2) Vattnade ordentligt samtidigt och även nu denna helgen. Men ingen större grönska ändå på gräsmattan.

Kan man lägga på en omgång med TG Växupp nu som hjälper gräset ?
Har egen brunn så kan vattna tills jag skäms.

Mvh
Martin
 
Ingen som är inne och läser som kan ge svar .. ?
 
Ingen fara,

Dock att tänka på:
Det som händer är att du kan bränna, tom sönder den, pga den höga kvävehalten i gödsel.

Så vattna.
 
M
Lugn.., bara lugn, snart kommer ditt "straff" :D

magentis..
 
hmmm... det beror på vart du bor! Gödningen gör ignen nytta när jordtempraturen är låg som den troligtvis var vid påsk!
Kan tänka mig att du komemr börja märka det ce närmsta veckorna. Grammino är ett långverkande gödning under lång tid!
Bättre att använda för lite än för mycket för ananrs komemr gräset övergödas och dö! Detta kan man se om tex en hund kissar på grässet och det dör efter ett tag...
 
Bor i Kristianstad i nordöstra skåne. På vissa delar av gräsmattan tycker jag mig ana att gräset börja växa lite bättre nu.

Är det någon härinne som använder Weibulls spridarvagn ? De skriver i text 4st olika lägen (0,1,2,3) men det finns fysiskt 5st lägen. Känns som ett läge för mycket...
 
F
Har du koll på Ph-värdet på jorden? Gödslet gör betydligt bättre nytta om Ph-värdet är lite högre.
 
Hur kontrollerar man PH värdet i jordet utan att behöva anlita någon dyr firma för det ?
 
Skaffa en egen ph-mätare....lågbudgetvariant=Laktmuspapper..;)

Mvh
 
M
Annars finns billiga som vi t.ex använde till att kolla PH-värdet på vattnet i poolen..

magentis
 
Bauhaus och andra ställen säljer små testsatser just för jord för en spottstyver.
 
  • Gilla
Bullens Pilsnerkorv123
  • Laddar…
Det är bättre att använda ett fullkvävegödsel (blåkorn eller liknande) vid den första gödslingen. Då får du snabbare fart på gräsmattan. Andra gödslingen kan du med fördel använda Super Gramino eller annat långtidsverkande gödsel.

Det är klart du kan övergöda, vilket medför att gräset bränns och blir gult på dessa platser. En klassiker är t ex när man stannar med spridarvagnen.

Personligen tycker jag alla plastvagnar är värdelösa. Köp en centrifugalspridare (med roterande skiva) på Jula eller liknande. Med en sådan är det i princip omöjligt att missa någon fläck då de sprider åt alla håll och kanter. Kastar med en bredd på 2-3 meter så jag gödslar vår 1 000 kvm gräsmatta på ca 15 minuter. Den bästa investering jag gjort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.