Jo, började riva lite i grabbens rum. Vad är vad i våra ytterväggar? Huset är från -47.
Från insidan räknat:
1: Tapet
2: Massonit som är 14-15mm tjock
3: Papp som är röd/grå och vågig
4: trästomme?

Min fråga är då. Vad är pappen och massoniten till för? Ång/vind-spärr eller kan man helt enkelt slita bort allt och sedan sätta gips i stället?
 
14-15 mm låter våldsamt tjockt för masonite. Säkert att du inte menar treetex (mjuk träfiberskiva, går i princip att skära med brödkniv)?
 
2 = underlag för tapeten. Misstänker också att det är tretex.
3 = vindskydd
 
Jag tror pappen bara finns där för att hålla isoleringen på plats medan man sätter upp tretex skivorna. Det finns ju ingen poäng med att ha vindskydd på insidan.

Tretex har förmågan att isolera lite grann när det gäller kyla, men ganska mycket på det gäller ljud. Jag skulle säga att det inte är något problem att riva ner och sätta gips istället.
 
Ok, det är nog Tretex. Det fanns inget i badrummet när jag renoverade det. Ej heller den där pappen. När pappen är borta så är det massiv trävägg.

Så, bör pappen sitta kvar? Börjar man riva tretex:en så lär ju pappen följa med. Eller ska man ersätta med något annat?
 
Som sagts tidigare så behövs ej pappen eftersom den inte gör ngn nytta på insidan av isoleringen.
 
injonil skrev:
Som sagts tidigare så behövs ej pappen eftersom den inte gör ngn nytta på insidan av isoleringen.
Såvida inte huset är så dåligt isolerat att det kan blåsa rakt in om du tar bort den. Men om så är fallet borde du göra större insatser.
 
Tackar för svaren! Fram med kofoten!
 
du har garanterat en plankvägg bakom. mot den sätter man ej gips såvida du ej vill ha en vågig vägg?
sala på stommen med 28x70 å rikta upp den med 60 cc, sen plyfa sen gips, då har du en fin vägg.
annars bara att dra på en gips direkt på tretexen.

mvh
snickar estwing
 
har precis vart utför samma frågeställning.
jag rev bort allt gammalt och satte vindpapp på stommen sen 45*45 reglar med 45mm isolering och banka på osbskiva och sen renoveringsgips.... klart
 
Flera bud.... Man vart ju inte mycket klokare. :) Allt låter lika rätt, på nått sätt.

Ny fråga då:
Kan det finnas nån typ av isolering i ytterväggen eller är det bara plank?
 
Troligen bara plank.
 
Är det ett egnahem så är denna konstruktion trolig.
Tre lager papp finns i. Ett under fasaden och ett på varje sida om sågspånet.

(Vänster är yttervägg utan läkt men med fasadbrädorna kvar, höger är inåt, med masonit på.)

2006-01-05_Genomsnitt.jpg
 
Ok, snart måste jag bestämma mig....
Ska man ta ett stort hål i väggen för att se vad som finns där eller ska man göra något av tidigare förslag.
 
Ett titthål kan väl inte skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.