Hejsan
Vi tänkte bygga ett lösvirkeshus modell funkis/box, dock ej helt box då vi vill ha lite indragningar etc. Takkonstruktionen är föreslagen till 2grader men min snickare sig att normala takstolar brukar göras ned till 5 grader. Detta försämrar ju dock utseenden på huset avservärt. Kan någon säja ungefär hur mycket det skiljer mellan limträbalkar mot "normala takstolar ", får inget bra svar av snickarn .. Tack !
 
Hej!

Antar att begränsningen av 5 grader på takstolar är för att flakare lutning innebär att du inte kan bygga takstolen, rent praktiskt. En limträbalk kan du ju sätta i vilken lutning som helst, där är det ju takbeläggningen som begränsar. Nu är ju limträbalkar dyrare än takstolar (generellt) men jag förstår att det blir ett helt annat utseende med en brantare lutning.
 
I
Du bör tala om vilken typ av takbeläggning du har tänkt dig på ett så flackt tak. 2 grader är inte normalt minsta lutning för de flesta takmtrl.

Det är kanske det som snickaren påpekat för dig?

Ska du ha ett så gott som helt plant tak bör du ändå sikta på 4 grader som minsta taklutning oavsett takmtrl. Den lutningen är det ändå få mtrl. som klarar någon längre tid om du inte väljer sömsvetsad rostfri plåt.

Har du tänkt dig någon form av gummiduk (built-up-deckning) med sten som belastning mot vindarnas sugkraft får du vara noga med att välja sten som är naturligt rund (sjösten). Annars har du ett vattenläckage som ett brev på posten redan om några år.

Limträbalkar görs normalt med rektanuglärt tvärsnitt och samma hela vägen. Det går att såga ner dem till 2 graders lutning utan problem så att du i princip får en sadeltakkonstruktion. Det går också att förhöja takfoten och bygga en fackverktakstol med samma utformning/lutning. Den sista är avsevärt bättre eftersom du får bättre möjlighet till senare inspektion av takutrymmet (isolering och luftning). Med limträbalkar blir annars vindsutrymmet inte högre än vad balken är hög, och knappt det, eftersom du måste ha isolering som tar större delen av höjden. Du får då problem att kunna kika upp i vindsutrymmet för att hålla koll på om det läcker från yttertaket någonstans, alt. läcker varm luft upp genom diff.spärren, som kan skapa mögel på och röta i yttertakspanelen vid t.ex. otillräcklig ventilation ovan isoleringen.

Jag avråder direkt från den typen av takkonstruktioner.
_____________________
Byggaren
 
Om du har bärande innerväggar och 2-4 graders lutning blir den billigaste och (tycker jag) modernaste lösningen att ha vanligt konstruktionsvirke till takkonstruktion. Vid längre spännvidd, om du har det på något ställe, kan du ha kraftigare limträbalkar där. Limträbalken kan då vara en del av designen. Innertaket följer då yttertakets profil. Denna variant heter pulpettak och kan också brytas för att likna ett sadeltak.

Att det skulle uppstå problem med denna konstuktion som "Imported" är rädd för beror så klart på om den utförs korrekt. Men det gäller även takkonstruktioner med takstolar.

Huset vi bor i nu (från 1960) har denna typ av tak med 14 och 5 graders taklutning och ytbeläggning av papp. Inget problem med luftning av taket trots att det inte finns någon diffspärr att tala om.
 
imported_Byggaren skrev:
Jag avråder direkt från den typen av takkonstruktioner.
_____________________
Byggaren
Instämmer!
Lutningen på ett tak har en praktisk funktion, att avleda vatten.
Ju flackare tak desto större sannolikhet att det blir vattenfyllda svackor och detta ställer stora krav på konstruktionen.
Tom till synes platta tak brukar luta bakom sargen.
 
Hej igen , jag tackar för all information.
Snickarn har fått in offert på kertobalkar som är uppbyggda som tradionell takstol (tror jag).
Det kan gå ner ända till 2graders lutning. Tanken är att de ska vara 50cm isolering (alt 40 på det lägsta stället och sen se till att man har ordenlig luftning upp till taket.
På taket läggs den exklusivaste takpappen som finns normalt på industritak. Denna skall läggas av rutinerad svärfar så det borde fungera eller.. har ni några invändningar?

Mvh
Bad Guy
 
I
Bad Guy skrev:
.. har ni några invändningar?

Mvh
Bad Guy

Inga andra än att papptak inte läggs med mindre lutning än fyra grader oavsett mtrl./papp.

Gå in i HusAMA och kika. Där står i svart på vitt vad som räknas som ett fackmannamässigt utförande och inte. Skulle du senare råka ut för att du får en ytvattenläcka (som inte går på försäkringen) och har sålt huset, så får du problem. Fuskjobb blir inte mindre fuskjobb för att du använde en överkvalitet i takpapp och en svärfar som kan lägga det.
__________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Inga andra än att papptak inte läggs med mindre lutning än fyra grader oavsett mtrl./papp.
Instämmer!
Att denna minimilutning finns är för att minska risken för att dte blir stående vatten på taket.
....jamen 2 graders lutning är också en lutning kanske någon invänder. Jovisst, men vi vet också att trä långtidsdeformeras och bockas ner. Med de beräkningsmallar vi har idag tolereras viss nedböjning på lång sikt. Det är för att kompensera för denna som man då väljer en minimilutning på 4 grader.
Enda sättet att komma undan totalansvar mot läckage är att få en materialleverantör att skriftligen ta ett ansvar för en konstruktion som lutar mindre än 4 grader vilket inte kan bli helt lätt.
 
Hemmakatten
Skall inte lägga mig i den byggtekniska diskussionen som jag inte har kunskaper i, utan berätta att vi har kertobalkar med en längd på 11 respektive 7 meter (har jag för mig) i ett hus med 4 graders taklutning.

Vi har inga bärande väggar, utan s.k. teleskopväggar. Det är väggar som inte går ända upp till taket pga 2 anledningar. Den ena anledningen är att taket böjs ned av sin egen tyngd (som volvo skriver om). Den andra anledningen är att med snö på taket så böjs det ned ytterligare. Snölasterna beräknas lite olika för olika delar av landet.

Om jag kommer ihåg rätt så räknade konstruktören med att taket med naturlig nedböjning och snölaster tillsammans maximalt kunde bukta ned 1,5 - 2cm i mitten av huset, vilket är ganska mycket tycker jag.

4 grader var också den minimalaste lutningen som både arkitekterna och konstruktörerna sa var godkänd. Vi har papp på vårt tak, det enda andra godkända materialet har jag för mig var helsvetsadplåt.
 
Hmm 4grader ja. Det här låter illavarslande.
Vi kommer ha 11m kertobalkar men det kommer även vara en inbyggd balk på mitten.
Min svärfar som lagt tak i 25år sa att den här pappen håller i 40år och på instrianläggningar som i princip har nästan 0 graders taklutning.
Det här måste jag fördjupa mig i ...
Ska kolla AMA.
Ändå märkligt, för jag har fått en Ritning av Rörvikshus med ett tak på 2 grader, de borde ha koll? Och kanske blir det så att dom kommer bygga det.
Då är det nog bäst jag frågar dom först.
 
var hittar man i hus-ama vad som gäller, jag har bara hittat denna text.
"Inget krav ställs på lägsta lutning under förutsättning att Tätskiktsgarantiers riktlinjer följs"
gäller detta ?

MVH
tracker
 
I
tracker skrev:
var hittar man i hus-ama vad som gäller, jag har bara hittat denna text.
"Inget krav ställs på lägsta lutning under förutsättning att Tätskiktsgarantiers riktlinjer följs"
gäller detta ?

MVH
tracker


Du kan möjligen få nytta av den här länken:


http://www.tg-norden.se/index.cfm?pg=1

Klicka på regler och ladda ner Exponerade tätskikt (PDF 760KB)

_________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.