Hej!
Någon som kan ge mig råd om när jag ska klippa denna häcken? Hur långt ner ska man klippa? Om man klipper ända ner till stammen kommer det upp igen sen?

TAck på förhand!!
 
  • 20090422215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Ingen aning faktiskt vad det är för häck. men bilden visar tydligt hur en häck blir om man klipper ned den på 60-70 cm höjd, dvs. den förgrenar sig från den höjden och uppåt.

Skulle absolut klippa ned häcken totalt. Den kommer aldrig att förtäta sig nedtill utan nedklippning. Klipp ned den nu under våren till ca 20-25 cm ovan mark. Häcken kommer då att föregrena sig och bli tät. Viktigt att du under åren som kommer låter den bli bredare nedtill. Dvs. du skall klippa den som en kon. Låna gärna en bok om beskärning av häckar på biblioteket.
 
Kan det vara ginst?

Ta bort eländet - om jag tror rätt kommer den inte att klara nerklippning.
 
Är det inte norskspirea? Vita blommor längst grenarna senare? Isåfall är det lite krångligt, för det finns en sort som klarar nedklippning och en som inte klarar, och dom är lika annars... JAg hade chansat, den är ju inte snygg som den är så ni har inget att förlora på det. Kapa 20 cm över marken, gödsla när den börjar komma igång. Och kapa snarast, helst innan den börjar grönska.
 
jag tackar så hjärtligt för era svar. Måste vara spirea då ja. För har börjat komma vita blommor. :)
Vi kommer ta ner den en bit ovanför marken..på vinst eller förlust. Helst av allt hade vi ju inte haft den, men kan ju tänka mig vilka jkla rötter där är som ska upp om vi ska ta bort den. E inte sugen på det just nu i alla fall. Räcker man tagit upp en Tuja precis(3 meter hög och lika bred, fick helt plötsligt 3 meter bredare tomt) :D
 
När du klippt ner den finlukar du ett parti på ca 80 cm och så öser du över kompost och vattnar rejält.
 
Är det inte lite fel årstid att göra det nu? Skulle ha gjorts på vårvintern innan saven börjat stiga.

Jag tror häcken kan bli jättefin om ni klipper den ca 10-15 cm från marken, sedan vräker på ordentligt med kogödsel och håller ogräsfritt. Men, jag skulle hellre vänta ett år än att göra det nu.

Njut av blommorna som blir nu, och stressa inte busken genom att ta ner den nu när den satsar all kraft på att producera blommor och blad.

Ett alternativ är att ta ner den på sensommaren, som är en skonsam period för beskärning. Men vårvinterbeskärning stimulerar ny skottillväxt på ett helt annat sätt, och det är ju det man vill ha när man tar ner en häck....
 
Redigerat:
Om man skall dra upp buskar som man inte är så rädd om är mitt bästa tips att dra upp dom med bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.