Har ett Lb hus byggt-65 som jag nu tänkte renovera badrummet i. På golvet ligger idag en plast/linolium matta och under den massonit skiva.
Min tanke är att ha klinkers med golv värme (el).
Hur går jag tillväga? Har förstått att jag måste ta bort mattan, men vad isolerar jag med sen? (är kall torpargrund som man inte kommer ner till) Har också förstått att jag ska ha gipsskivor ovanpå isoleringen, hur tjocka ska dessa vara?

Läste också att jag måste byta golvbrunn (efter -91) måste jag då byta allt eller är det bara själva brunnen?

Idag är väggarna målade gipsskivor (som konstaterats vara fuktfria), ska jag göra något mer än måla fuktspärr på dessa innan jag kaklar? Vilket är egentligen bäst på väggarna, kakel eller våtrummstapet?

Många frågor blev det och kanske dumma sådana, men é man amatör så é man :p
 
Hej

Det bästa är att kolla med ditt försäkringsbolag om vad de har för krav när det gäller renovering av badrum.

Generellt är det gips och fuktspärr på vägg & golv som gäller.
Ja - golvbrunnen ska bytas, kommer inte ihåg årtalet som det gäller från.

Vad gäller isolering i golvet så kanske du kan lyfta på golvspånskivorna, och isolera. Sen lägga nytt golvspån, gips. elslingor och klinkers.

Om du bara vill lyfta plastmattan så finns det en del golvvärme-leverantörer som har en typ av frigolit-skiva som man läggar som botten (om golvet är kallt, ex betong) , sen på med slingorna, på med flytspackel och sen klinker.

Skillnaden mellan plastmatta eller kakel på väggarna tror jag är mest estetiskt. Kakel har iofs. bättre mekaniskt skydd. Plastmatta brister i skarvar efter ett tag. Kaklet släpper igenom vattnet i kakelfixet. :)

Jag är inget proffs heller men detta kanske hjälper dig lite... :)

 
Hej tack för ditt svar, ja då får det nog bli frigolit på golv plankorna som spånskivorna är spikade i...
Annars får man ju bryta upp plankorna också väll... ::)

En annan ska som slog mig var den; När slingorna är lagda ska en elektriker göra det sista, ska det då vara innan eller efter man har klinkat och var hittar man en som bara vill godkänna...? :-/
 
Ja, eller lyfta plankorna :)

Har hört lite olika om reglerna för el-buren golvvärme.
En del säger att man får lägga slingorna själv och sen får en elektriker koppla in det.

En del säger att elektrikern också måste lägga golvet.

Hur som helst så ska elektrikern mäta slingan innan den kopplas in. Därför bör du inte lägga fix och kakel förrän elektrikern kopplat in golvet.

Jordfelsbrytare måste också finnas för värmegolvet.

 
Nichole skrev:
är kall torpargrund som man inte kommer ner till
8) Ett tips: I de gamla LB-husen brukar det finnas en lucka under spisen i köket. Där kommer du ner i grunden. ;)
:-/ Som kuriosa kan jag nämna att somliga använder denna lucka för att gömma h..brännaren. :-X
För att stoppa ev. spekulationer, vill jag bara tillägga att jag inte har LB-hus. ;D
 
Tacka för svaret!
::)Nja é du verkligen säker på att du inte har ett lb-hus?? ;D
Nej tyvärr é här ingen lucka alls, håller med om att det é märkligt!

Jag får kolla upp det med en elektriker om man kan lägga själv eller inte, kanske fel av mig att välja el, men fick rådet med el i o med att golvets yta inte är mer än 4kvm....

Mitt vanliga värme system är just nu oljepanna med vtn element, men funderar på att byta till luftvärmepump...
 
Nichole skrev:
::)Nja é du verkligen säker på att du inte har ett lb-hus?? ;D
8) ABSOLUT! ;D
 
Om du har vattenburen värme idag så skulle jag lägga vattenburen golvvärme.
Det skulle kännas bättre att slippa ström under blöta fötter :)

Och luftvärmepumpen blir bara ett komplement, jag har testat ;D

Så behåll oljepannan du.
 
Okej, jag hade iof tänk att ha en kamin som komplement då pannan också är från -65...så den kan ju gå vilken dag som...

Är vtn buren det vanligaste?
Tack för svaret! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.