Har letat runt på forumet för att se om det står något om synlig blåbetong och högre värden men ej hittat något.

Det jag funderar på är om blåbetong som är synlig (pga renovering) ökar strålningsvärdet?

Där betongen är fri är runt dörrposter som jag sedan skall klä in med dörrfoder, blir värdena bättre då eller spelar det ingen roll?

Niclas
 
Du har två typer av strålining från blåbetong, det ena är gammastråling, den påverkas inte av färg eller foder över huvud taget. Inte heller ventilation hjälper i det fallet. Den andra typen av stråling kommer från den radongas som blåbetongen avger. Där hjälper ökad ventilation, inkapsling (luftsäker) av blåbetongen borde också hjälpa, men det är inte någon väletablerad metod. Skulle inte tro att dina strålningsvärden påverkas nämnvärt av att klä in med dörrfoder.

Har du förresten mätt vad du har för strålningsvärden resp radonvärden?
 
Hej och tack för snabbt svar.

Den mätning jag har gjort är den från Gammadata med dosor och det är väl radonvärdet.
Resultatet på det blev 300 Bq/m³  entréplan och övervåning 330 Bq/m³.
Hur kan man mäta det andra värdet?

Niclas
 
Gammastrålningen mäts på plats med en särskild mätare, har glömt vad den heter. Om du vill göra det lätt för dig så kan du göra som jag, ringa någon entreprenör som sysslar med radonsanering, ber dem komma ut och ge ett utlåtande och komma med en offert. Väl på plats kommer de att mäta gammastrålningen bland annat. Sedan behöver du ju inte ta offerten om du inte vill.

Har du ett hus som är helt byggt i blåbetong? Det kan ge ganska kraftiga nivåer av gammastrålning.
 
Tack för länken, det var en läsvärd sida!

Niclas
 
Min radonnisse sa att att "bar" blåbetong ger högre strålning. Panel, spackel och tapet sänkte värdena enligt honom.
Jag mätte 220 bq i årsmedel.
 
Bananen: Byt ut din radonNisse, han verkar inte särskillt kunnig...
Teoretiskt så kan puts, spacket o dyl. dämpa den avgivna radongasmängden något men det är så lite så det saknar praktisk betydelse! Det tillverkas speciella lufttäta radontapeter men även med dom så är resultaten tveksamma. I labb-miljö så fungerar det delvis men i praktisk tillämpning så har ingen mer än firman som gör tapeterna kunnat visa några säskillt bra resultat...
Jag antar dessutom att den "blottade" blåbetongen endast är en tillfällig historia? Den är ju inte särskillt snygg. Varför inte ta och plocka bort den när du ändå har den blottad? Det är den bästa saneringen för blåbetong :D
Angående gammamätning, så görs det vanligtvis med en Geigermätare. En del kommuner har sådana för utlåning på miljökontoren - ring och fråga!
 
Humulus skrev:
Bananen: Byt ut din radonNisse, han verkar inte särskillt kunnig...
Teoretiskt så kan puts, spacket o dyl. dämpa den avgivna radongasmängden något men det är så lite så det saknar praktisk betydelse! Det tillverkas speciella lufttäta radontapeter men även med dom så är resultaten tveksamma. I labb-miljö så fungerar det delvis men i praktisk tillämpning så har ingen mer än firman som gör tapeterna kunnat visa några säskillt bra resultat...
Jag antar dessutom att den "blottade" blåbetongen endast är en tillfällig historia? Den är ju inte särskillt snygg. Varför inte ta och plocka bort den när du ändå har den blottad? Det är den bästa saneringen för blåbetong :D
Angående gammamätning, så görs det vanligtvis med en Geigermätare. En del kommuner har sådana för utlåning på miljökontoren - ring och fråga!

Hehe
Lätt att byta blåbetongen när det är ytterväggarna det gäller.........
 
Ajdå...då blir det värre. Men är du säker på att det är lättbetong rakt igenom? Ofta så är ytterväggens bärande del byggd av tex. betonghålsten och sen har man ibland använt lättbetong som isolering innanför, i ett sånt fall går det ju, men mycket jobb är det :)
 
Nix.
250 mm äkta blåbetong med 10 mm ädelputs.

Blir till att stämpa upp taket vid byte.............
:p :p :p :p
 
Mina väggar är uppförda på precis lika sätt som dina är  :-[ :-[ :-[

Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.