Vi sitter ständigt och letar tomt på ett särskilt ställe här i detta avlånga land, för nybyggnation med sk fribygge. Där vi själva bestämmer vilket hus vi vill ha (nåja, med kommunens pekfingrar såklart)
ÄNTLIGEN har det hänt, tomter ska släppas på 800-1000 kvm. MEN det är Norr-läge. Tomterna ser ut att förvisso vara ganska avlånga Rektangulära med huset placerat 6 m från gatan på kortsidan eller hur man nu ska förklara. Tomten kommer således att ha det långa/stora partiet på baksidan/uteplats.
Nu till min fråga, hur "värdelöst" är det med en tomt med Norrläge?? Som jag förstår det kommer solen att gå upp på ena kortsidan och gå ner på den andra, med söderläge på huset framsida.
Min tanke är spontant att eftersom tomten är så pass avlång kommer sol att finnas på baksidan fast en bit ifrån huset. Man får således lägga uteplatsen en bit ifrån huset..tänker jag fel?
Hur ska man bäst placera hus och ekonomibyggnad/garage med tanke på solläget?

mvh
 
Jag har exakt norrläge på min tomt.
Det vi föll för var att det är sjötomt och det är inte så vanligt nära stockholm till överkomliga priser. alltså slog vi till!
Vi har en altan i nordost och en i nordväst och de sitter dessutom ihop på norrsidan.
På den ena har vi fin morgonsol och på den andra fin kvällssol.
Mitt på dagen om vi vill sitta i solen tar man med sig kaffekoppen och går till friggeboden/bastun nere vid vattnet.
Visst vore ett riktigt söderläge bättre men det här är bra nog.
 
Men på ditt svar att utläsa så tolkar jag det som att det är väldigt lite sol på tomten i övrigt?
Denna tomt är ganska fri, dvs ingen hög växtlighet precis intill som tar skugga däremot så vet manju aldrig hur grannen kommer att bygga...
Nu vet jag ju inte hur din tomt ser ut men mitt på dagen, då har ni sol på framsidan eller?

Finns det andra fördelar/nackdelar med ett hus med detta "solläge"?? Idag bor vi i ett hus med sol på baksidan i stort sett från 12 och framåt, vilket innebär att det är VARMT inne. Tänker att ett hus med större fönsterpartier mot norr skulle stå sig fint här utan växthuseffekt...

mvh
 
Det är massor med sol på tomten i övrigt. Det är bara precis vid huset som det är skugga. pa dagen har vi massor med sol på entresidan.
Då vi har ett jättefönsterparti mot sjön är det ganska skönt att inte solen gassar rakt in.
 
Varför inte placera huset längre in på tomten och utnyttja framsidan till uteplats?
 
att placera huset längre ner ser jag inte som alternativ. på framsidan har man entre och parkerar bilen. på baksidan får man vara ostörd. ju närmare gatan huset ligger desto mer tomt på baksidan med sol.
 
Tycket det verkar alldeles utmärkt att kunna sitta i skuggan istf mitt i steksolen.
 
Hemmakatten
Jag skulle ALDRIG köpa en tomt i norrläge. Vi tittade och letade efter tomt i nästan 3 år. Till slut blev man less och tänkte att den "någorlunda bra tomten i norrläge ändå hade en del sol längst ner på tomten på kvällen". Men som tur var köpte vi aldrig dessa tomter.

Det är bara att konstatera att vi bor i Sverige, det är mörkt och kallt och väldigt lite sol större delen av året. Det är t.o.m. så eländigt att man på norrsidan av huset får algpåväxt både på tak och trädäck, gräsmattan växer inte, bara mossa och norrljuset är bara trevligt inomhus under vackra sommardagar.

Att det är skönt med skugga under stekheta dagar tycker vi förstås alla. MEN, i sverige har vi bara ett fåtal dagar med stekheta dagar. Normalt sett har vi ALDIRG ens en endaste dag med tropisk värme (dvs.. 20 grader varmt på natten). De få dagar det är för varmt får man väl sätta sig i skuggan eller under ett parasoll!!

Att solen steker på inomhus är också bara en sanning ibland. Vi har helglasade vägger i söder, men med en altan utanför med överhängande tak som skuggar mot stark sol. Helt underbart!! Och vid sköna sommardagar öppnar vi dörrarna och låter sommarvinden fläkta igenom.

Slutligen! Även om man själv övertygar sig om att en norrtomt är okej, så skall man veta att den dag man vill sälja är det svårare att sälja en skuggig tomt än en solig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.