Behövs bygglov för inredning av vind i ett en och en halvplans radhus? Kan man samtidigt sätta in ett takfönster, ett normalstort fönster genom vilket man får utsikt rakt in över grannens tomt (tidigare helt insynsskyddad), som ned i en gryta..?
Har en granne som går i sådana tankar...
Det kanske skiljer sig från kommun till kommun rent av?
Bara nyfiken.
Mvh
Marilyn
 
Redigerat:
För takfönster behövs bygglov då det är en ändring av fasad/Tak. Tror det behövs för att inreda vinden också. Slå en signal till dit byggnadskontor och hör med dem.
 
Tänk på att grannen troligen får bygglov för fönstret om det "bara" handlar om insyn till er trädgård. Däremot så finns det ofta bestämmelser som skall hindra inredning av vinden.

Vad jag vill ha sagt är att det kan vara bra att undvika en grannkonflikt om grannen i slutändan ialla fall får bygga sitt fönster.
 
Men andra som har takfönster har typ till arkitekturen små anpassade ljusinsläpp.. Kommer ju att se jättekonstigt ut med ett stort panoramafönster på taket, eller normalstort modernt fönster i ett hus/område med små spröjsade fönster för övrigt..
 
Jag tror du behöver bygglov så fort du förändrar fastighetens boyta och om du inreder vinden så omvandlar du biyta till boyta och behöver därför bygglov. Jag är dock inte 100% säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.