Skall man känna sig lurad nu när man fått ångspärren (plasten) direkt mot innergipsväggen. Snickarna tyckte det var idiotiskt. Nu är det väl ingenting att göra åt saken när huset är byggt.
Man skall vara byggingenjör för att vara bygherre....
 
Redigerat:
ja så gjordes ju alla badrum förr.antar att det är helt ok om det inte går igenom fukt,
 
yxet skrev:
ja så gjordes ju alla badrum förr.antar att det är helt ok om det inte går igenom fukt,
menade nog ångspärr
 
Det är en ganska vanlig konstruktion så det finns ingen anledning att känna sig lurad. Såvida inte byggfirman presenterat sin produkt med en annan väggkontruktion.
 
F
Det är bättre ju längre in (mot rummet) ångspärren sitter så känna dig lurad skall du inte göra. Problemet med den konstruktionen är att ångspärren blir bruten vid varje eldosa precis som det brukar bli i tak vid varje spotlight-hink, om det är ett problem eller inte beror nog på hur nogranna hantverkarna är. Snickarna är nog inte byggnadsingenjörer dom heller utan såg det nog ur ett praktiskt perspektiv.
 
aggen skrev:
Skall man känna sig lurad nu när man fått ångspärren (plasten) direkt mot innergipsväggen. Snickarna tyckte det var idiotiskt. Nu är det väl ingenting att göra åt saken när huset är byggt.
Man skall vara byggingenjör för att vara bygherre....
.....men så ser 95% av alla trähusytterväggar ut!

Endast ett fåtal lägger den 45 mm ut i väggen, vilket tekniskt sett är en något bättre konstruktion eftersom alla rördragningar hamnar innanför den obrutna plasten.
Men lurad behöver du inte känna dig.
 
volvo skrev:
.....men så ser 95% av alla trähusytterväggar ut!

Endast ett fåtal lägger den 45 mm ut i väggen, vilket tekniskt sett är en något bättre konstruktion eftersom alla rördragningar hamnar innanför den obrutna plasten.
Men lurad behöver du inte känna dig.
pratade med en skadeutrderade och menade på att borde energimässigt samt hälsomässigt så borde alla hus byggas men en 45:a på insidan. Man får in partiklar från väggen samt så blir isoleringen sämre med åren dels så har man då okontrollerat luftflöde in. Går inte att provtrycka sådana hus. I passiva hus skulle detta ej vara möjligt att bygga så.... så lite lurad känner man sig ju.
 
Men hur såg väggarna som du beställde ut då?
 
aggen skrev:
Man får in partiklar från väggen samt så blir isoleringen sämre med åren dels så har man då okontrollerat luftflöde in. Går inte att provtrycka sådana hus. .
Jag vet många hus som byggs med plasten närmast gipsen och som både provtrycks och klarar tillåtna läckagenivåer!
Vad skadeutredaren erfar handlar det kanske snarare om att han ser de hus som inte byggts korrekt (dvs ordentlig tejpning vid genomföringarna etc.)
Hur isoleringen skulle bli sämre har jag svårt att förstå.
 
volvo skrev:
Jag vet många hus som byggs med plasten närmast gipsen och som både provtrycks och klarar tillåtna läckagenivåer!
Vad skadeutredaren erfar handlar det kanske snarare om att han ser de hus som inte byggts korrekt (dvs ordentlig tejpning vid genomföringarna etc.)
Hur isoleringen skulle bli sämre har jag svårt att förstå.
Han menade väl på när luften "dras" igenom isoleringen från utsida och in.
 
hempularen skrev:
Men hur såg väggarna som du beställde ut då?
45 regel ligger på utsidan istället.
 
aggen skrev:
Han menade väl på när luften "dras" igenom isoleringen från utsida och in.
....men på utsidan skall det finnas någon form av vindskydd såsom asfaboard, vindpapp, utegips eller liknande.
Inte fasen ska det blåsa i isoleringen, då är plastens placering ert minsta problem i väggen!
Sedan stoppar ju den invändiga plastfolien alla vidare transport in i konstruktionen.


Antingen har du förklarat problemet så det är svårt att förstå vad du menar, eller så är du helt ute och cyklar.......
 
volvo skrev:
....men på utsidan skall det finnas någon form av vindskydd såsom asfaboard, vindpapp, utegips eller liknande.
Inte fasen ska det blåsa i isoleringen, då är plastens placering ert minsta problem i väggen!
Sedan stoppar ju den invändiga plastfolien alla vidare transport in i konstruktionen.


Antingen har du förklarat problemet så det är svårt att förstå vad du menar, eller så är du helt ute och cyklar.......
Nog kunskapen. Eftersom man har ett undertryck i huset så handlar det inte om ifall det blåser ute utan att luften tar sig in på alla ställen där det är otätt, därför är det viktigt att det är tätt i plastfolien, när du lägger plasten inpå innergipsen så är du tvungen att göra hål igenom plasten för elkonakter och andra hål, då bryter du tätskiktet.

Lättare att förstå?
 
Jag är fortfarnade inte med på hur den beställda väggen såg ut resp på vad du fick för vägg, mer än att plasten ligger direkt under gipsen.

Vanligen så är ju en vägg uppbyggd utifrån och in:

Panel, spikläkt för panelen, utegips eller asfaboard eller vindskyddsduk, regelverk med isolering. plast och inomhus gips. I många fall lägger man plasten på regleverket och reglar sedan ut ytterligare 45mm m isolering och sätter gips och ofta även spånskiva eller OSB under gipsen.

Fattar jag dig rätt att du beställt ett hus med 45mm reglarna och plast en bit in i väggen, men att de monterat de extra reglarna på utsidan istället?

I så fall tycker jag att du har god anledning att känna dig lurad, det är ju inte det du har beställt.
 
F
aggen skrev:
Nog kunskapen. Eftersom man har ett undertryck i huset så handlar det inte om ifall det blåser ute utan att luften tar sig in på alla ställen där det är otätt, därför är det viktigt att det är tätt i plastfolien, när du lägger plasten inpå innergipsen så är du tvungen att göra hål igenom plasten för elkonakter och andra hål, då bryter du tätskiktet.

Lättare att förstå?

Men det faktum att det i ett modernt hus vanligtvis finns minst 30-40 spottar med tillhörande hinkar som perforerar ångspärren i taket så tätskiktet är brutet hur du än gör. Det är endast en fråga om hantverkarna begriper vad det innebär och om dom bryr sig.

Under uppförandet av mitt hus så tyckte jag att det var jävligt fuktigt på vinden i vintras. Gick upp och började rota i det. Trodde först att jag totalt missat nåt med ventilationen och hade nåt rör som släppte varm fuktig inneluft upp på vinden där den kondenserade. Men det visade sig att snickarna totalt hade missat att dra ihop ångspärren i väggen och ångspärren i taket på den delen av huset där jag har lutande innertak vilket är knappt halva huset. På den delen där taket inte lutar så är det ordentilgt överlapp. Så 45mm installationsskiktet fungerade som en stor skorsten runt hela vardagsrummet/köket. Nån förklaring till hur fan man öht kan missa en sån sak har jag inte fått. Gissar att det beror på totalt okunskap och ointresse av varför ett hus är konstruerat som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.