Hej,

När vi bytte fönster var vi tvugna att kapa två kablar som gick igen två borrade hål från källaren till trädgården. Efter det att vi monterat det nya fönstret måste jag skarva ihop de lösa ändarna (vill helst inte dra nytt kablage eftersom det ger andra problem).

Fråga:

Kan jag skarva ihop de två kablarna i samma kopplingsdosa eller måste varje kabel ha en egen dosa i vilken skarvningen ligger. Den ena kablen är 5G o den andra 3G. Jag har tänkt skarva med 'moderna sockerbitar).

/Scandic
 
Scandic skrev:
Hej,

När vi bytte fönster var vi tvugna att kapa två kablar som gick igen två borrade hål från källaren till trädgården. Efter det att vi monterat det nya fönstret måste jag skarva ihop de lösa ändarna (vill helst inte dra nytt kablage eftersom det ger andra problem).

Fråga:

Kan jag skarva ihop de två kablarna i samma kopplingsdosa eller måste varje kabel ha en egen dosa i vilken skarvningen ligger. Den ena kablen är 5G o den andra 3G. Jag har tänkt skarva med 'moderna sockerbitar).

/Scandic
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men om det är fyra kablar totalt då är det olika grupper och då måste de skarvas i olika dosor. Regeln är att man inte får ha flera olika grupper i samma dosa.

//Patrik
 
Hej Patrik,

Ena kabeln går till vår poolpump och är kopplad till ett eget proppskåp med egen jordfelsbrytare. Den andra kabeln går till altanens belysning och är kopplas till husets "generella proppskåp" med sin jordfelsbrytare.

Dessa två kablar gick igenom vår fönsterkarm och när vi bytter fönster var vi tvugna att kapa kablarna ( på insidan av huset intill det gamla fönstret).
Nytt fönster är monterat och nu behöver vi skarva ihop sladdarna igen så att vi får belysning på altanen och pump till poolen. Så det är totalt två kablar som ska monteras ihop på nytt.

Hoppas att det blev tydligare.


/Scandic
 
Då ska det vara 2 olika dosor.
 
Med ordentlig uppmärkning är det tillåtet att skarva flera grupper i samma dosa.
 
ThomasLindgren skrev:
Med ordentlig uppmärkning är det tillåtet att skarva flera grupper i samma dosa.
Det tvivlar jag på, men du kanske har något som visar på att det är tillåtet?

//Patrik
 
Tomas fick rätt i en tråd om att skarva olika grupper i samma dosa för ett bra tag sedan.
Jag skulle ALDRIG blanda ström från 2 olika elcentraler och speciellt då en pool är inblandad.

Protte
 
prototypen skrev:
Tomas fick rätt i en tråd om att skarva olika grupper i samma dosa för ett bra tag sedan.
Jag skulle ALDRIG blanda ström från 2 olika elcentraler och speciellt då en pool är inblandad.

Protte
Okej, men jag anser fortfarande att det är olämpligt i alla fall. Nog ska det gå att kosta på sig två dosor allt. :) (Ska kolla in den tråden för kul)

//Patrik
 
Ja, det är tillåtet att ha olika strömkretsar i samma kapsling, men det ska skyltas ordentligt. (Elinstallationsreglerna 536.2.1.3). Sen att det är en nödlösning är en annan sak.
 
S
ThomasLindgren skrev:
Med ordentlig uppmärkning är det tillåtet att skarva flera grupper i samma dosa.
Det är väl knappast ok att blanda grupper från två olika centraler?
 
2 dosor sluta snåla för f-n! oavsett vad man får och inte så är det inte speciellt överskådligt eller säkert!
 
Mikael_L
Håller med, två dosor. Finns ingen anledning att göra annat.


Det borde finnas dosor som internt är uppdelade i två utrymmen, då borde det dessutom vara ganska uppenbart att det gäller två grupper ..:)
 
En fråga... om man klamrar t.ex. två EKLK bredvid varandra och ska, av någon anledning, dosa den ena. Får man då gå rakt igenom den dosan med den andra kabeln om man vill? Oskalad alltså. (Väldigt bra att veta inför framtiden)
Det är ju i såfall snyggare än att vika av runt dosan (går ju att dra kabeln bakom dosan också i vissa fall, men...).

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
En fråga... om man klamrar t.ex. två EKLK bredvid varandra och ska, av någon anledning, dosa den ena. Får man då gå rakt igenom den dosan med den andra kabeln om man vill? Oskalad alltså. (Väldigt bra att veta inför framtiden)
Det är ju i såfall snyggare än att vika av runt dosan (går ju att dra kabeln bakom dosan också i vissa fall, men...).

//Patrik
det tror jag att man får (gå igenom), annars finns de ju nylondistanser för att flytta ut dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.