Vi har tänkt att bygga hus. Vi har varit i kontakt med husförsäljare och bestämt vem som ska bygga. Vi har en tomt, dock ej avstyckad (gåva från föräldrarna) Igår hade vi första mötet med banken och han såg inga problem för oss att låna det i behöver för att bygga.

Så nu är det dags att dra igång ordentligt, men min fråga är i vilken ordning man nu ska ta alla delarna i.

När hur för bygglov och avstyckning tex?

Finns det någon som kan hjälpa till med tips i vilken ordning man ska göra allt i? Vad måste man tänka på?
 
Vibörjade med att lämna in förhandsbesked för att få reda på om vi får bygga som vi vill på tomten. Sedan är det dax för avstyckning.
 
Mikael_L
Japp, förhandsbesked och avstyckning går ofta hand i hand, (ett positivt förhandsbesked är ibland ett krav för avstyckning).
Men jag skulle vilja säga så här:
1. Hitta en plats, och känna in att det är där man vill bo (men det är alltså redan klart?)
2. Välj ungefärlig typ av hus, och läge på tomten. Bestämma sig för garage och carports vara eller inte vara, samt övriga byggnader. Detta för att vissa av dessa uppgifter kan krävas till förhansdsbeskedet (t.ex. var hus och infartsväg ska vara.)
3. Söka förhandsbesked, fråga dig fram vilka uppgifter dom önskar, lämna dessa men detaljspeca inte alldeles för mycket, så du inte minskar chansen att ändra på saker och ting senare.
4. Avstyckning
5. Välj och planera hus, garage och andra ev byggnader samt läge och höjd på tomten, välj alltså hus, leverantör osv.
6. Bygglov, KA och byggfelsförsäkring. Papper med ev husföretag och banken osv
(massor med saker, vet inte/kommer inte på alla saker)
7. Detaljplanera småsaker som fortfarande går att ändra på medan ni väntar på byggstart.

Jag har säkert glömt en hel del saker nu, men andra får väl fylla på! ;)

Lycka till. :)
 
Mikael_L
Ska ni bygga i lösvirke, då ni valt det här forumet?
 
Japp, lösvirke kommer det att byggas.
Jag har redan varit i kontakt med byggaren och banken. Men hos började han rabbla upp så mycket saker som ska göras. Kändes som att jag behövde erfarenheten att ha byggt ett par hus. Vilket forum bättre än detta kan man skaffa sig lite erfarenhet? ::)
 
Snailman
Har ni kollat upp hur det är med vatten, avlopp och el, eventuellt telefon och bredband?
 
Mikael_L
En markundersökning, geoteknisk, kan eventuellt också vara bra att utföra OM markförhållanden inte är goda.

Många saker att tänka på ...
 
Vatten får vi borra efter, har inte gjort någon djupare undersökning där. Behöver man tillstånd av kommunen?

Avlopp har jag kollat med kommunen och eftersom mina föräldrar precis gjorde om deras så kunde kommuntanten på rak hand säga att det inte var några problem. Dock var de tvungna att göra de vanliga provhålen...

Telefonlinan gå precis över tomten, finns en ledig lina (vet detta eftersom mina föräldrar hade två nummer förut.)

El-linan går även den över tomten. Behöver man kontakta nätägaren och fråga om det går att "koppla" på sig?
 
Snailman
Jedi skrev:
Telefonlinan gå precis över tomten, finns en ledig lina (vet detta eftersom mina föräldrar hade två nummer förut.)
Läste om någon som sa upp sitt abbonemang i ett par månader, sedan när han skulle sälja huset hade någon granne fått ledningen, och det var fullt i stationen, så han fick en offert på typ 100 000 från telia, säkert ett ovanligt fall, men du bör nog försöka fråga vad telia tar betalt och hur många lediga anslutningar det finns.

Jedi skrev:
El-linan går även den över tomten. Behöver man kontakta nätägaren och fråga om det går att "koppla" på sig?
Byggström kan ni säkert ta från dina föräldrar, men nätägaren brukar ta en anslutningsavgift, och det är nog bra att veta hur stor/liten den är i förväg.
 
Snailman skrev:
men du bör nog försöka fråga vad telia tar betalt och hur många lediga anslutningar det finns.
Ringde faktiskt telia för att kolla just detta. Man har ju hört att det ska vara problem med extremt dyra inkopplingar. Men Telia svarar inte på några sådanna frågor sa hon. Omöjligt att veta utan en "utredning"
 
I min kommun krävs det att man löser avloppsfrågan för att få förhandsbesked! Jag hade en tjej från miljöskyddskontoret ute på tomten som kollade om det var möjligt att gräva ner avlopp. Hon ville även ha en förteckning på alla dricksvattenbrunnar inom en 200 meters radie, hur djupa dom är, var de ligger (märka ut på karta), om de är borrade eller grävda samt vem som äger dom.

Jag var dessutom tvungen att specificera vad för typ av avlopp jag vill ha och lämna in en skriftlig ansökan. Dessutom går en inspektör till in och undersöker om det finns känslig natur som kan ta skada.

Detta är ett KRAV hos mig. Annars kan jag inte få FB! Så kolla det noga så det inte faller med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.